Voorjaarsmarathon 2017

Wie mij al een tijdje volgt, weet dat ik mijn eerste marathon in april dit jaar heb gelopen. Dat was de marathon van Rotterdam. Ook ben je wellicht al op de hoogte dat ik in 2017 de marathon van Berlijn ga lopen. In de aankondiging daarvan heb je ook kunnen lezen dat ik in het voorjaar nog meer plannen heb. Ik ga namelijk nog een marathon lopen in 2017. Welke dat is? Dat lees je in dit artikel.

In 2017 loop ik (wederom) de marathon van Rotterdam. Als buitenstaander zou ik me dan hebben afgevraagd: waarom nog een keer Rotterdam? Zo mooi vind ik die stad persoonlijk ook niet en ik heb eigenlijk helemaal niks met Rotterdam. Ook zijn er nog tientallen andere marathons die ik heel graag eens zou lopen. Toch kies ik ervoor om weer deze marathon te lopen. Het grote voordeel van Rotterdam voor mij, op dit moment, is dat het toch wel redelijk dicht bij huis is. Ook weet ik nu ongeveer wat ik kan verwachten. Deze spanning heeft mij afgelopen jaar parten gespeeld. Hoe gaat zo’n marathon? Waar moet ik mijn startnummer halen? Waar zijn de startvakken? Waar kan ik nog plassen? Wanneer begint het nu precies? Waar gaat de route langs? Moet ik al eten? Ik hoef toch nog niet te drinken? Al deze vragen gingen afgelopen jaar door mijn hoofd.

Hopelijk heb ik komend jaar minder last van deze spanning. Ik heb het nu allemaal al eens meegemaakt en ik weet wat me te wachten staat. Dezelfde fouten hoop ik niet weer te maken. Zo heb ik al nagedacht wat ik in ieder geval anders wil gaan doen.

Voeding

Tijdens de afgelopen marathon heb ik moeite gehad met mijn voeding. Ik heb mogelijk onderschat hoeveel energie het lopen van een marathon kost, maar vooral ook hoeveel energie er nodig is voor de trainingen. Het liefst at ik voor een lange duurloop een broodje hagelslag, net zoals op een gewone werkdag. Toch heb ik gemerkt dat dit niet altijd voldoende is en dat mijn lichaam behoefte heeft aan andere producten, met meer voedingswaarden.
In de voorbereiding van deze marathon wil ik dit anders gaan aanpakken. Zo heb ik al andere voeding aangeschaft voor tijdens de marathon zelf. Afgelopen jaar gebruikte ik de gelsnoepjes van Powerbar, in cola smaak. Op zich zijn deze snoepjes prima voor de eerste kilometers, maar halverwege de marathon had ik geen energie meer om te kauwen. De snoepjes zijn vrij taai en het kost veel moeite om ze te verkleinen. Voor deze fase van de marathon heb ik gewone gels gekocht, die vloeibaar zijn. Hopelijk is dit gemakkelijker om in te nemen. Lekker zal het vast niet zijn. Als iemand nog tips heeft voor bepaalde gelletjes of andere vormen van voeding tijdens een marathon, hoor ik ze heel graag. Laat het me weten in de reacties onder dit artikel!

img_4378

Training

Mijn trainingsschema was in principe vorig jaar prima. Ik heb het goed opgebouwd en ik stond uitgerust aan de start. Een aantal keren heb ik een zeer lange duurloop van 30+ kilometer gedaan. Echter heb ik veel gelezen en gehoord dat mijn snelheid op deze duurlopen veel te hoog lag. Ik probeer in mijn voorbereidingen op de marathon in 2017 hier meer aandacht aan te besteden. Met een rustiger tempo ga ik de lange duurlopen uitvoeren. Om de snelheid naast deze duurlopen hoog te houden, doe ik intervaltrainingen en tempoloopjes.

Kleding

April doet wat hij wil. Eigenlijk kun je qua weersvoorspelling weinig zeggen over april. Ik vond het daarom ook lastig om mijn kleding te bepalen afgelopen jaar. Uiteindelijk bleek het een prachtige voorjaarsdag te worden. De lucht was strak blauw en de zon was warmer dan de dagen daarvoor. Ik heb het veel te warm gehad tijdens de marathon en ben oververhit geraakt. Dit wil ik niet nog eens meemaken. Ik ga ik de voorbereiding meer oefenen met diverse outfits, zodat ik beter weet welke kleding ik zal gaan dragen. Afgelopen jaar was ik hier erg onzeker over en uiteindelijk is het dus ook niet goed uitgepakt.

Al met al zijn er heel wat leermomenten geweest, die ik mee kan nemen naar 2017. Het blijft ongetwijfeld altijd een heel spannende dag, maar een goede voorbereiding kan al veel van die spanning wegnemen. Ik houd jullie in een Road2Rotterdam dagboek op de hoogte van mijn voorbereidingen.

Hebben jullie al eens een marathon gelopen? Nog goede tips voor mij qua training, voeding en kleding? Ik hoor ze heel graag!

 

 

Volg:

12 Reacties

  1. Sarah
    december 5, 2016 / 10:56 am

    Hallo Japke, ik heb zondag de gels van décathlon Aptonia 700 en ze zijn prima ! Groetjes

    • Japke Janneke
      december 5, 2016 / 12:20 pm

      Hoi Sarah,
      Bedankt voor je reactie. Ik ga ze eens bekijken!

  2. Valérie
    december 5, 2016 / 12:14 pm

    Hoi Japke,

    Ik heb zelf de marathon van Eindhoven gelopen in 2016. En ga waarschijnlijk ook voor deze van Rotterdam volgend jaar!
    Ik heb hele goede voeding gevonden van W Cup! Zij hebben fruitgommetjes, isotone sportdrink, nougat, … Ideaal! Ik heb geen enkel moment last gehad of een dipje ! Ik zou naar hun website surfen en vragen waar je het kan kopen om eens uit te proberen!!! Groetjes Valérie

    • Japke Janneke
      december 5, 2016 / 12:21 pm

      Hoi Valérie. Dankjewel voor je reactie! Ik ga het opzoeken. Het is uiteindelijk toch een kwestie van trial & error. Hopelijk zit er iets voor me bij!

  3. Eveline
    december 5, 2016 / 1:08 pm

    Hoi Japke,

    Leuk Rotterdam weer! Ik heb die zelf ook gelopen in 2014 en wellicht in 2017 weer. Ik neem zelf altijd de gelletjes van SIS in de smaak orange of berry (met extra cafeïne, voor de laatste kilometers). Tijdens het lopen vind ik deze altijd erg lekker, goed te openen en te ‘eten’, de substantie is vrij dun dus je hoeft er niet direct water bij te drinken. Ik heb ook eens die van Powerbar geprobeerd, die vond ik helemaal niet lekker van smaak en ze zijn ook heel erg dik dus niet erg fijn te eten. Het blijft inderdaad een beetje proberen met wat je lekker vind en wat goed bevalt, succes! Groetjes Eveline

    • Japke Janneke
      december 5, 2016 / 2:37 pm

      Hoi Eveline. Leuk dat je misschien ook meedoet. Bedankt voor de tip. Klinkt ideaal! Ik ga ze proberen!

  4. Angelique
    december 5, 2016 / 1:52 pm

    Hoi Japke,

    Mijn eerste marathon was Berlijn 2016 en ik ga Rotterdam 2017 lopen. Precies het omgekeerde van jouw plannen! Ik gebruik altijd de gelletjes van SIS (smaken orange en cola) werkten voor mij prima. Voor mij was/is voldoende water altijd belangrijk. Voor, na en tijdens de marathon.

    • Japke Janneke
      december 5, 2016 / 2:37 pm

      Hoi Angelique. Wat grappig dat je het net andersom gaat doen! Hoe was Berlijn? SIS ga ik ook proberen. Bedankt voor de tip!

  5. Margreet
    december 5, 2016 / 2:21 pm

    Ik zweer bij de gelletjes van SIS, voornamelijk in de smaak lemon&lime. Het ideale aan deze gelletjes is dat je ze niet met extra water hoeft in te nemen ;)
    Succes met je voorbereiding!

    • Japke Janneke
      december 5, 2016 / 2:38 pm

      Hoi Margreet. Bedankt voor de tip. Ik lees nu een paar keer SIS. Die ga ik zeker aanschaffen en ze proberen. Klinkt fijn dat er geen extra water voor nodig is. Bedankt!

  6. Tember
    december 5, 2016 / 2:39 pm

    Hi,
    Misschien een overbodige tip maar doordat iemand deze tip aan mij gaf heb ik toch iets meer rust in mijn hoofd gekregen wat betreft kleding. Voor de NY marathon had ik van die mouwen (sleeves) gekocht bij de Decathlon voor echt een prikkie. Ik heb ze aangedaan aan het begin en omdat ze zo goedkoop waren gewoon op een gegeven moment uitgedaan en langs de kant gegooid. Ik maakte me zo druk over de temperatuur en dit gaf me best wel veel rust. Heel veel succes met de trainingen!

    • Japke Janneke
      december 6, 2016 / 9:30 pm

      Hi Tember,
      Wat een goede tip. Bedankt! :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *