Runner’s World ‘Run Fit in 2018’

Gisteravond werd weer het eerste evenement van 2018 voor runfluencers georganiseerd door Runner’s World. Op zo’n avond nodigen zij interessante gasten en leuke merken uit om iets te komen vertellen. Soms heeft dat direct met hardlopen te maken, maar soms ook niet. Gisteravond was het thema ‘Run Fit in 2018’. VeiligheidNL kwam iets vertellen over de RunFitCheck. Annemerel gaf ons een masterclass vloggen én tot slot vertelde Frans Thuijs ons ontzettend veel, maar voornamelijk over blessurepreventie.

Het is voor mij altijd even een onderneming: na een werkdag vanuit Friesland (of Groningen) door naar Amsterdam voor een evenement van Runner’s World. Dat heb ik er overigens graag voor over. Niet alleen vind ik het heel leuk om nieuwe merken en interessante workshops mee te maken, maar het is ook steeds leuker om alle andere influencers weer even te zien en te spreken. Langzamerhand leer je iedereen beter kennen en zo’n avond is eigenlijk voornamelijk heel gezellig.

VeiligheidNL over de RunFitCheck

Gisteravond begonnen we met het informatieve deel van VeiligheidNL. Zij hebben namelijk de afgelopen jaren gewerkt aan een bijzonder project: de RunFitCheck. In samenwerking met deskundigen is er een speciale test ontwikkeld waarmee de (beginnende) hardloper een advies op maat kan ontvangen.

Blessures komen veel voor binnen het hardlopen. Zeker vrouwen en beginners zijn vaak de klos. De meest voorkomende reden om een blessure op te lopen is overbelasting. En dat is zonde. VeiligheidNL heeft met de RunFitCheck een tool bedacht om blessures te voorkomen bij beginnende hardlopers. Met beginners worden hardlopers bedoelt die minder dan een jaar actief zijn binnen de sport.

Op Runfitcheck.nl kun je een test doen, die jou gericht vragen stelt over hoe vaak je traint en of je last hebt van pijntjes of blessures. Daarnaast checkt deze test ook je doelgerichtheid. Waarom loop je hard? Wil je een bepaald doel behalen? Of wil je gewoon hardlopen als uitlaatklep? Uiteindelijk vraagt de test ook hoe graag je dit doel wilt behalen. Op basis van deze vragen meet de test je belastbaarheid en je doelgerichtheid. Bij lage belastbaarheid en hoge doelgerichtheid heb je de meeste kans op blessures. Dan is je lichaam namelijk niet echt klaar voor de belasting, maar ben je wel heel erg doelgericht aan het trainen voor bijvoorbeeld een hardloopevenement of een snelle tijd. Wanneer de RunFitCheck je de uitslag geeft, krijg je daarbij meteen advies. Ook kun je wekelijks een gratis persoonlijk schema ontvangen waarmee je jouw doel kunt trainen (tot 16 kilometer).

Voor mij was deze RunFitCheck niet heel nuttig. Aangezien ik al heel wat jaren hardloop, wist ik ook wel een beetje wat mijn belastbaarheid was en dat ik zeer doelgericht ben. Toch kan ik me voorstellen dat het voor beginners heel handig kan zijn! Er worden na de test nuttige tips en adviezen gegeven en ik denk dat een wekelijks, persoonlijk schema in je mailbox ook echt kan helpen om blessures te voorkomen. Dat zorgt er natuurlijk uiteindelijk voor dat je meer plezier gaat beleven aan het hardlopen. Dus ben je beginnende loper? Ga dan zeker eens een kijkje nemen op de website van RunFitCheck.

Vloggen met Annemerel

Na het informatieve deel over de RunFitCheck gingen we verder met een mini masterclass vloggen van Annemerel. Zij vertelde ons in een rap tempo wat, volgens haar, de tien vloggeboden waren. Heel eerlijk gezegd houd ik het toch het liefst bij schrijven, maar wie weet komen de tips ooit eens van pas. Zo vertelde ze ons dat we goed moesten bedenken wat we wilden filmen, dat we ons niet hoefden te schamen en dat we vanuit meerdere hoeken moesten filmen. Uiteindelijk namen wij filmbeelden van de rest van de avond op, die Annemerel ter plekke (deels) ging editen.

Blessurepreventie door Frans Thuijs

Tot slot werd het woord gegeven aan Frans Thuijs, voormalig trainer van olympisch kampioene Ellen van Langen en Europees Kampioene Yvonne Hak. We begonnen goed met de beelden van Ellen van Langen. Daarna begon Frans te vertellen en hij kon maar moeilijk ophouden. Het was heel interessant wat hij vertelde over het trainen van bepaalde spiergroepen en zijn visie over trainen. Hij heeft ons gewezen op het doen van specifieke oefeningen om blessures te voorkomen en je core te versterken. De warming-up is hierin ook heel belangrijk (note to self). Bedenk van te voren altijd wat je wilt trainen en houd in de warming-up en tijdens de loopscholing goed in de gaten hoe jij je voelt. Waar voel je pijntjes? Stel je trainingen dan bij.

Frans vertelde dat je na een training niet kotsend en hijgend thuis hoeft te komen. Het is veel beter wanneer je thuiskomt na een training en dan denkt: ‘Ik had nog wel even door gekund, maar ik doe het niet’. Het zijn dingen die ik misschien wel wist, maar het is toch wel fijn om nog even van een kenner te horen.

Uiteindelijk kregen we van Frans nog een hele korte clinic met specifieke oefeningen. Het was jammer dat er weinig tijd was, want ik had zeker nog wel meer informatie en uitleg over de deze oefeningen willen hebben. Ik wist misschien al het een en ander, maar het is voor mezelf een goede reminder geweest. Hij hamerde zo op het belang van deze oefeningen, dat ik er zeker in 2018 weer mee aan de slag zal gaan. Het is niet alleen goed voor het verbeteren van mijn snelheid en looptechniek, maar ook ter preventie van blessures. Dit alles zorgt er zeker voor dat we hopelijk fit 2018 door kunnen rennen.

Bedankt VeiligheidNL, Annemerel en Frans Thuijs voor de informatieve en interessante avond. En natuurlijk Runner’s World bedankt voor het organiseren van dit evenement. Tot een volgende keer!

De foto’s zijn gemaakt door Andy Astfalck.

Volg:

2 Reacties

  1. Paul
    januari 14, 2018 / 11:35 pm

    Erg benieuwd naar de oefeningen van Frans Thuijs. Kun je die niet een keer in speciaal stukje kunnen opsommen? Zou tof zijn.

    • Eric
      januari 15, 2018 / 10:36 am

      Helemaal mee eens!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *