Road to Chicago: nog 34 dagen

Er is alweer een trainingsweek achter de rug. Het was een hele fijne week, waarin ik goede trainingen heb kunnen doen. Met een totaal van 75 hardloopkilometer ben ik ook heel tevreden. Welke trainingen heb ik precies gedaan afgelopen week? Hoe voelt mijn lijf? Welke trainingen staan er nog op mijn schema? En hoe gaat het met de overige voorbereidingen? Ik geef jullie weer een update in deze Road to Chicago!

Mijn week begon ik met een rustig loopje. Althans het was de bedoeling om rustig te lopen, want op de zondag ervoor had ik mijn lange duurloop gedaan. Echter had ik mijn nieuwe schoentjes aan en op een of andere manier loop ik daar iedere keer weer snel op. Het werden 7 kilometers in een pace van 4:47 min/km. Het ging zo gemakkelijk!

Op dinsdagavond trainde ik, zoals iedere week, mee met Groningen Atletiek. Omdat een deel van de groep op zondag een wedstrijdje had gelopen, werd het een rustige duurloop. We liepen 13,5 kilometer in een pace van 5:19 min/km. Zo’n duurloopje vliegt voorbij, omdat je onderweg gezellig met iedereen kunt kletsen. Heel erg fijn!

Woensdag wilde ik niet lopen, maar omdat het wel lekker weer was, besloot ik een rondje te gaan fietsen. Ik fietste 30 kilometer. Grappig dat ik twee dagen later die afstand moest gaan lopen. Op donderdag wilde ik mijn intervaltraining van de week gaan doen. Deze training ging zo goed! Ik deed blokken van twee kilometer. De eerste twee liep ik in 4:50, daarna twee in 4:40, dan 4:30 en tot slot in 4:20 (maar dit werd 4:15). De versnellingen gingen erg gemakkelijk en mijn hartslag daalde na de tempo’s weer snel naar mijn lage zones. Op deze manier vind ik intervallen echt heerlijk.

Vrijdag stond mijn lange duurloop al gepland, omdat ik een druk weekend voor de boeg had. Ik wilde graag vroeg gaan lopen, want ik moest toch al vroeg opstaan om mijn vriend af te zetten. Echter voelde ik me na het wegbrengen ontzettend moe en werd ik ook misselijk van mijn ontbijtje. Ik besloot terug in bed te gaan. Mijn sportkleding had ik al aan, maar bleek heerlijk te slapen! Om 11:00 stapte ik weer uit bed en besloot toen om mijn duurloop na de lunch te gaan doen. Dat bleek een goede keuze. Het was in de middag ook iets meer bewolkt, waardoor het minder warm aanvoelde. Ik had voldoende eten en drinken mee en ik liep goed in mijn lage zones. Ik tikte de 30 kilometer aan en was heel tevreden.

Op zaterdag nam ik rust en op zondag liep ik nog een lekker rondje op tempo. Het werden 10,5 kilometers in een pace van 4:33 min/km. Het waren weer die nieuwe hardloopschoenen, hoor! Hiermee kwam mijn totaal van deze week op 75 kilometer en daarmee loop ik, letterlijk en figuurlijk, prima op schema voor de Chicago Marathon.

Kleding en voeding?

Ook met de overige voorbereidingen gaat het goed. Naar aanleiding van mijn vorige Road to Chicago kreeg ik ontzettend veel tips over handige sportbroekjes met veel vakjes. Zo verkoopt Decathlon een trailbroekje (ook voor mannen) met meerdere vakken. Ook heeft Nike een variant waarin je genoeg met je mee kunt dragen. Die van Decathlon bestelde ik meteen. Hij kwam voor mijn duurloop binnen en daarom heb ik deze meteen kunnen testen. Het is een heel fijn broekje. Ik kon mijn telefoon, mijn flesje drinken en mijn gels gemakkelijk meenemen. Het broekje zit lekker en kruipt niet omhoog. De pijpjes vind ik persoonlijk net iets te lang, maar dit is meer een kwestie van smaak.

Het broekje van Nike ga ik ook nog bestellen, want ik ben zeker nieuwsgierig naar deze opbergmogelijkheden. Op deze manier hoop ik in Chicago in ieder geval genoeg spullen mee te kunnen nemen. Wat ik dan precies meeneem? Ik test momenteel verschillende gelletjes: Torq, SIS en Powerbar. Waar ik in Chicago mee ga lopen? Ik denk dat het weer SIS gaat worden, omdat mijn lijf hier het beste op reageert tot nu toe. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte in mijn Road to Chicago.

De komende week

Er staan nog twee pittige trainingsweken gepland. Dat betekent dat ik deze week een lange duurloop van 32 kilometer ga lopen. Volgende week doe ik dan nog 35 kilometer en daarna ga ik taperen. Deze week is druk met veel afspraken, dus zal het lastiger zijn om al mijn trainingen te kunnen doen. Eerlijk gezegd vind ik dit best wel moeilijk. Het zorgt voor enige stress. Wat mij dan helpt is de trainingen in te plannen in mijn agenda. Dan weet ik ook welke dagen het moeilijker gaat worden en waar ik aan toe ben. Zoals gezegd zal ik de komende tijd nog wat gelletjes gaan testen en het nieuwe broekje van Nike. Hopelijk ben ik er dan ook uit wat ik zal gaan aantrekken in Chicago. Alhoewel dit natuurlijk nog wel afhankelijk is van het weer.

Vooralsnog gaat deze verkorte versie van de Road to Chicago best aardig. Ik geniet van de trainingen, ik voel me sterk en fit en mijn lijf kan de trainingen goed aan. Als ik dit rustig voort kan zetten, moet het vast goedkomen in Chicago. Ik kan niet wachten!

Hoe gaan jouw trainingen? Heb jij nog meer kledingtips voor me? Of juist tips voor voeding? Alles is welkom!

Volg:

3 Reacties

  1. Lianne
    september 3, 2018 / 12:40 pm

    Zakt zo’n broekje niet af, als die volgeladen zit met stenen drinken? Ik gebruik tijdens de langere duurloop een trailvest. Lijkt je dat niet wat?

    • september 4, 2018 / 1:11 pm

      Bij mij niet, maar wellicht bij iemand anders wel. Ik heb er in ieder geval nooit last van gehad. Ik heb weleens nagedacht over een trailvest, maar lijkt me ook niet ideaal lopen eerlijk gezegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *