Mijn Road to Berlin & NYC #2

file4

Nog een week en twee maanden en dan sta ik aan de start van de marathon van Berlijn. In deze ‘Road to Berlin & NYC’ serie zal ik mijn ervaringen delen en jullie op de hoogte houden van mijn voorbereidingen op deze twee marathons. Het lijkt nog zo ver weg, maar uit ervaring weet ik dat het sneller gaat dan je verwacht. De afgelopen week stond onze verhuizing centraal. Ik sliep weinig en was ontzettend moe. Ben je benieuwd of ik mijn trainingen toch heb kunnen doen? En hoe ik nu over mijn trainingsschema denk? Lees dan gauw verder.

De afgelopen week stond onze verhuizing centraal. En ja, ik weet het nog wel van een vorige verhuizing: wat is dat enorm intensief! Het kost ontzettend veel energie wanneer je gaat verhuizing. De hele week heb ik weinig geslapen en ben ik veel in de weer geweest. Afgelopen vrijdag hebben we voor het eerst in onze nieuwe huis geslapen. Toch heb ik, ondanks alle drukte, mijn trainingen kunnen doen! Yes!

Van te voren heb ik mijn trainingen ingepland. Op woensdag had ik bijvoorbeeld een lange werkdag. Het leek me niet verstandig om dan te gaan hardlopen, dus dat werd mijn rustdag. De trainingen heb ik dus iets verschoven. Maandag begon ik met een training van 9 kilometer. De laatste kilometer bestond uit versnellingen: 100 meter versnellen, 100 meter dribbelen.

file5

Op dinsdag mocht ik iets langer lopen. Er stond een duurtraining op het programma in zone één. Ik mocht een uur lang lopen. In totaal liep ik 12 kilometer en dat was iets meer dan een uur. Echter had ik het er dinsdag wel wat zwaar mee. Ik vind de trainingen best pittig. Niet omdat het lichamelijk zwaar is, maar vooral mentaal. Ik moet een stuk langzamer lopen dan ik gewend ben en dat is lastig voor mij. Soms ben ik gewoon bang dat ik mijn oude snelheden niet meer kan behalen. Soms ben ik teveel bezig met mijn hartslag. Daarvan wordt mijn hartslag al spontaan hoger.

Woensdag had ik dus mijn rustdag. Ik was echt blij dat ik dit zo had gepland, want het was een pittige werkdag. Op donderdag mocht ik weer 9 kilometer, waarvan in de laatste kilometer versnellingen: 100 meter versnellen, 100 meter dribbelen. Echter heb ik mijn training die dag iets aangepast. Omdat het dinsdag toch niet helemaal een succes was geweest, leek het me fijn om gewoon even mijn hoofd leeg te knallen. Ik verhoogde mijn tempo en eigenlijk ging dat heel goed. Uiteindelijk liep ik 10 kilometer met een pace van 4:56 minuut per kilometer. Een stuk sneller dus dan de afgelopen tijd. Het voelde lekker om dat even te kunnen doen, maar ik realiseer me ook dat dit eenmalig is.

file3

De opvolgende dagen heb ik namelijk weer mijn schema gevolgd. Ik liep op vrijdagochtend, voordat alle drukte rondom de verhuizing zou beginnen, nog een halfuurtje rustig mijn benen los. Het was even een moment van ontspanning en stilte voor de storm. Het zonnetje scheen en iedereen ontwaakte om naar school, studie of werk te gaan. Een heerlijk moment vind ik dat!

file1

Ik liep in een rustig tempo, maar dat was eigenlijk heel lekker en fijn. Mijn lange duurloop van het weekend had ik verschoven naar zondagochtend. Zaterdag stond namelijk geheel in het teken van verhuizen. Die dag besloot ik rust te nemen van het hardlopen. Zondagochtend kwam ik redelijk brak uit mijn bed. Ik merkte zondag  pas hoe ontzettend moe ik ben van de afgelopen tijd. Snel trok ik mijn loopkleding aan en ik liep mijn favoriete rondje: een rondje om het Paterswoldsemeer. file

Op het schema stond dat deze duurloop in 11 kilometer per uur moest. Dat is geluk! Ik liep ook best lekker. De rest van de dag heb ik weinig nuttigs gedaan. Het uitpakken van dozen wacht nog maar even. Dat kan altijd nog, maar die trainingen voor Berlijn en New York moeten wel gebeuren.

Wat ik de afgelopen week heb gemerkt, is dat ik het best zwaar vind om deze trainingen te doen van het schema. Niet zozeer omdat het intensief is, maar juist omdat het op een lage intensiteit is. Ik moet echt leren om langzaam te lopen. Dat is gek genoeg best afzien. Daarnaast mis ik het fietsen. Er waren een aantal belangrijke redenen waarom ik niet heb gefietst: de weersvoorspellingen, de verhuizing en de drukte. Nu wil ik aankomende week wel weer minstens één, maar misschien wel twee keer fietsen. Het lijkt iets mooier weer te gaan worden, dus dat is heel fijn.

De komende week worden mijn trainingen iets langer. Gelukkig heb ik ook meer tijd, want de basisschoolvakantie staat voor de deur. Dat betekent dat ik ook bijna zes weken vrij ben. Deze week is het de bedoeling om iets meer uit te rusten tussen mijn trainingen door, zodat het ik het beter vol kan houden. En dat is zeker nodig, want de marathons komen al snel dichterbij.

Waar train jij op dit moment voor? Hoe gaat het met jouw voorbereidingen? Laat het me hieronder weten in de comments!

Volg:

2 Reacties

  1. Pierre
    juli 17, 2017 / 10:36 am

    Leuk om je blog te lezen omdat ik ongeveer dezelfde aanloop heb naar de marathon van München op 8 oktober en op dezelfde tempo’s loop. Wat is je doel tijdens de marathon? Van mij is dat sub 3:20 en met een PR van 3:24 is dat een realistisch maar uitdagend doel. Ook herkenbaar om te lezen dat het lopen in een laag tempo zo lastig is, je kunt en wil veel harder.
    Succes weer met de komende weken en vooral de lange langzame duurlopen!

  2. juli 18, 2017 / 11:43 am

    Zo knap dat je de NY Marathon gaat lopen! Echt een droom. Ik ben op dit moment aan het trainen voor de Dam tot Damloop in september. Ik hoop m’n tijd van vorig jaar te verbeteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *