De meest gestelde hardloop- en fietsvragen #12

Vanmorgen vroeg ik of jullie nog een aantal leuke vragen hadden voor in een Q&A op mijn blog. Er kwamen meteen veel reacties waardoor ik al vrij snel een nieuw artikel gevuld had. Hopelijk staat het antwoord op jouw vraag erbij! Zo niet? Stel jouw hardloopvragen of fietsvragen dan opnieuw hieronder in een reactie.

Hoe ben je begonnen met hardlopen en op welke leeftijd?

Hier schreef ik al eens een artikel over. Ik ben begonnen tijdens mijn studententijd in Groningen. Mijn hele leven had ik al aan langebaan schaatsen gedaan. In die tijd moest ik veel en vaak trainen. Toen ik door mijn eetstoornis moest stoppen met schaatsen, deed ik eerst een langere tijd niets. Toch begon ik op een gegeven moment met hardlopen. Het bleek een fijne en snelle manier van ontspanning te zijn tussen het studeren door. In 2011 deed ik mee aan mijn eerste 5 kilometer wedstrijd. Zeven jaar later heb ik al 5 marathons gelopen en staat de 6e gepland!

Hoe bepaal je welke sportvoeding je wanneer nodig hebt?

Sportvoeding vind ik een lastig thema. Het is voor mij altijd een kwestie van uitproberen geweest. Toen ik begon met trainen voor mijn eerste marathon ging ik er pas serieus over nadenken. Je kunt namelijk niet een marathon lopen op enkel wat water. Je moet dus een plan hebben en dit plan ook meerdere malen testen. Zo ben ik tijdens mijn lange duurlopen begonnen met het oefenen van mijn voeding. Ik testte heel veel verschillende soorten gels. De ene gel was beter te doen dan een andere. Ook met drinken was het fijn om van te voren te oefenen. De laatste tijd heb ik ook veel gehad aan het boek ‘Eet als een atleet’ van I’m a Foodie. Daar staan veel tips in voor maaltijden voor en na het sporten. Ook wordt er gesproken over voeding tijdens het sporten.

Waar haal je de motivatie vandaan (zeker voor de lange afstanden)?

Motivatie haal ik uit heel veel dingen. Ik heb ook echt weleens geen zin om te gaan sporten. Het helpt mij altijd om een doel te hebben. Nu train ik voor de Chicago Marathon en ik moet mezelf eerder afremmen dan aansporen. Ik heb bijna altijd zin om de deur uit te gaan voor een volgende training. Dat zit denk ik vooral in mij als persoon. Indien je wel moeite hebt om motivatie te vinden en te houden, is dit artikel misschien nuttig.

Wat is je doel in Chicago?

In Chicago heb ik maar één doel: die medaille. Aangezien ik een best pittige zomer achter de rug heb, waarin veel is gebeurd, ben ik eigenlijk niet fit genoeg om te trainen voor een PR. Daarnaast is het in Chicago tijdens de marathon vaak erg warm en dit zijn voor mij niet de ideale omstandigheden om snel te lopen. Wel is het parcours in Chicago vlak dus het zou best een snelle marathon kunnen zijn. Voor mij is die snelle tijd nu alleen geen optie en dat heb ik dus ook compleet naast me neergelegd. Ik wil finishen met een glimlach op mijn gezicht en nog energie over hebben om de rest van de dag te genieten van de mooie stad.

Hoe vaak train jij per week (wanneer je traint voor een marathon)?

Ik loop sowieso vier, maar soms vijf keer per week als ik train voor een marathon. Dit betekent sowieso een rustige lange duurloop in het weekend. Daarna een rustig en kort herstelloopje. Verder train ik het liefst nog twee keer per week mee met een interval- of tempotraining bij de atletiek. Soms komt het voor dat ik dan nog een extra herstelloopje tussendoor pak. Zo zien mijn trainingsweken er meestal uit. Echter is vijf keer lopen per week vrij veel. Indien je dit niet gewend bent, zou ik het niet aanraden, want ook met drie of vier trainingen per week kun je prima trainen voor een marathon.

Wat zijn belangrijke tips voor het lopen van de marathon in New York?

Mijn raceverslag van de marathon in New York kun je hier lezen. Het was een prachtige marathon! Ik denk dat mijn belangrijkste tip is: start rustig. De marathon kent behoorlijk wat hoge bruggen, waardoor je je energie goed moet verdelen. Door rustig te beginnen en jezelf in te stellen op de bruggen, weet je zeker dat je nog energie overhoudt om daar omhoog te lopen. Succes!

Dit waren voor nu de meest gestelde vragen! Heb je nog een vraag voor mij? Reageer dan even op mijn Instagram of stel je vraag hieronder. Ik neem ze dan mee naar een volgende Q&A! 

De foto is gemaakt door Andy Astfalck. 

Volg:

2 Reacties

  1. Sara
    september 14, 2018 / 11:57 am

    Ik heb ook nog een vraag: welke tips heb je voor het nemen van mooie (sport) selfies ? Zet je iphone ergens neer en gebruik je dan een timer? Of neem je de meeste foto’s niet zelf? Tx!

  2. N.
    september 25, 2018 / 12:14 pm

    Ik heb ook nog een vraag: Welke tijden zijn realistisch voor een 5 en 10KM wedstrijd voor een (hiervoor niet-zo-sportieve) beginneling? Ik geniet van het lopen en probeer mij niet te veel op tijden te focussen of mezelf te vergelijken met anderen, maar ergens merk ik dat ik constant sneller wil kunnen. Dat werkt soms demotiverend op de dagen dat de trainingen wat minder gaan. Ik weet dat iedereen anders is en het ook deels afhankelijk zal zijn van de al eerder opgebouwde basisconditie, maar wat zijn streeftijden die je als beginneling kan hanteren? Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *