Road to London: nog 74 dagen

Wow! Ik kreeg bijna een hartverzakking toen ik zag hoe snel de marathon van Londen dichterbij komt. Wat gaat de tijd ongelooflijk snel! Ik moest echt even slikken, want heel serieus met mijn trainingen ben ik nog niet bezig. Help!? Ben ik te laat begonnen? Waarom heb ik zoveel smoesjes bedacht? Hoe ga ik de komende periode trainen en hoe ziet mijn schema eruit? Je leest er meer over in deze Road to London.

Voor mezelf had ik het heel duidelijk bedacht in mijn hoofd. Na de halve marathon van Egmond begin ik met mijn trainingen voor Londen. Helaas zat ik toen even een week niet zo lekker in de flow en wilde het hardlopen ook niet zo goed lukken. Ik voelde me een beetje oververmoeid en besloot het een week op te schuiven. Toen kwam al snel mijn wintersportvakantie dichterbij en stelde ik mijn trainingen voor Londen nogmaals uit. Na de wintersport beginnen is veel handiger toch?

Waarom had ik zoveel smoesjes en redenen om het uit te stellen? Een duurloop voor de wintersport moest me toch zeker nog wel lukken? Die duurloop deed ik en dat ging eigenlijk heel erg goed! Was ik dan toch begonnen?

Trainingsschema struggles

Na mijn wintersport moest en zou ik echt van start gaan. Afgelopen maandag begon ik mijn week met het invullen van mijn trainingsschema. Dat bepalen van mijn schema vond ik nog niet zo gemakkelijk deze keer. Er waren meerdere mogelijkheden. De eerste optie was alles op eigen houtje gaan doen. Deze optie viel al vrij snel af. Als ik alles op mijn eigen manier ga doen, blijf ik vaak hangen in dezelfde soort trainingen. Dit betekent weinig variatie en veel trainingen op eenzelfde tempo. Wanneer je een PR wilt gaan lopen, is dit niet verstandig.

Er waren zeker nog twee andere opties. Ten eerste kon ik Rob Veer vragen om een schema te schrijven. Rob heeft mij in de voorbereidingen op de marathon van Berlijn en New York heel goed ondersteund met een persoonlijk trainingsschema. De optie van Rob viel voor mij af toen ik mijn schema van de atletiekvereniging toegestuurd kreeg. Sinds december train ik mee bij de atletiek en dit bevalt me erg goed. De trainingen zijn pittig, maar bieden voldoende variatie en nieuwe trainingsprikkels. Aangezien het grootste deel van de groep ook traint voor een marathon met hetzelfde doel (daarover later meer), leek het me het meest handig om ditzelfde schema aan te houden.


Ik weet dus nu in ieder geval hoe mijn Road to London er qua trainingen uit gaat zien. De komende weken ga ik in een rap tempo mijn duurlopen opbouwen. Er zitten een aantal duurlopen bij van 30 kilometer of meer. Eén daarvan doe ik sowieso met mijn atletiekgroep en ik moet eerlijk bekennen dat me dat iets oplucht. Naast de duurlopen staan er veel diverse trainingen op mijn schema. Van heuvel- of viaducttrainingen tot de Yasso 800. De ene training zal ik zelf moeten uitvoeren, maar een andere training kan ik gezamenlijk doen.

Tijd voor actie

Nooit eerder zag ik er zo tegenop om weer aan de ”bak” te moeten. Ik heb zeker geen motivatieproblemen, maar ik ervaar toch een soort drempel om aan dit schema te beginnen. Dat ken ik niet van mezelf. Komend weekend staat mijn eerste duurloop van 24 kilometer gepland. Om die drempel voor mezelf iets naar beneden te halen, ga ik vooraf een leuk rondje uitstippelen, een goede playlist aanmaken en hopen op een lekker loopweertje. Dan moet die goede flow vanzelf weer komen toch?

Verder ga ik de komende weken iets meer focussen op mijn voeding. Binnenkort zal ik (op veler verzoek) eens een eetdagboekje bijhouden tijdens mijn trainingsdagen voor de marathon. Ook zal ik meer vertellen over welke producten ik graag gebruik en vervolg ik mijn zoektocht weer naar het ”perfecte” gelletje. Ook wil ik een nieuwe zoektocht aangaan. Want hoewel ik met heel veel plezier de vorige marathons op mijn Nike LunarTempo heb gelopen, wil ik toch eens verder kijken. Wat is nou echt een goede marathonschoen voor mij? Welke schoen is licht in gewicht, maar biedt toch voldoende stabiliteit voor de lange afstanden?

Er moet, zoals je kunt lezen, nog heel veel gebeuren de komende 74 dagen. Aan de ene kant lijkt de marathon nog zo ver weg, maar uit ervaring weet ik dat dit voorbij gaat vliegen. Tijd om hard aan het werk te gaan, zodat ik op zondag 22 april heel goed voorbereid die marathon van Londen, in samenwerking met TUI Sports, kan lopen.

Ga jij ook een voorjaarsmarathon lopen? Hoe kies jij jouw trainingsschema?

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *