Road to Boston: nog 128 dagen

Het is begin december en over 128 dagen sta ik aan de start van mijn zevende marathon in Boston. Het wordt mijn vijfde Major en ik kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat ik ben ingeloot. Zo gaaf! Hoewel ik nog niet ben begonnen met mijn trainingen, zal ik vandaag wel meer vertellen over mijn route naar deze marathon. Wat voor schema ga ik volgen? Wat wordt mijn doel? Welke loopjes zal ik voor Boston nog gaan doen? Ik deel het vandaag in deze allereerste Road to Boston!

Mijn trainingen voor Boston

Hoe ga ik mijn trainingen deze keer aanpakken? Ga ik dingen anders doen? Of is mijn voorbereiding voor Chicago wel goed bevallen? Zoals jullie weten liep ik in Chicago een mooi PR, maar mijn voorbereiding was daar verre van ideaal. Voor Boston ga ik het dus wel anders aanpakken, maar ik zal niet heel veel veranderen. Het liefst ga ik door zoals ik nu bezig ben. Wel zal ik iets strenger voor mezelf zijn. Ik wil vooral dat de trainingen kwalitatief goed worden uitgevoerd. Dus lange duurlopen moeten nog langzamer. De intervaltrainingen moeten goed. Dit betekent dat ik de versnellingen hard door zal lopen, maar in de rust ook echt rustig ga lopen. Ik wil niet in het grijze gebied trainen, maar echt ‘rustig’ en ‘snel’ uitelkaar gaan halen.

Uiteraard blijf ik trainingen volgen bij mijn atletiekvereniging, want dat bevalt heel erg goed! Ook wordt er vanuit daar weer een Road to Rotterdam georganiseerd. Dit zijn een viertal lange duurlopen in voorbereiding op de Rotterdam Marathon. Aangezien deze marathon een week voor de mijne zal zijn, kan ik prima aansluiten. Dat is echt ideaal, want hierdoor hoef ik toch minder vaak alleen te lopen.

Naast de looptrainingen moet ik er toch echt weer aan gaan geloven. Ik zal de krachttraining herintroduceren bij mezelf. Het is mijn minst favoriete onderdeel, maar ik merk dat mijn lijf wel baat heeft bij een sterkere core. Helaas heb ik in het verleden veel rugklachten gehad en om ervoor te zorgen dat deze ver bij mijn rug vandaan blijven, moet ik gewoon mijn core sterker maken. Dat is dus voornamelijk het doel van de krachttraining. Het zal ”lichte” krachttraining worden, maar ik wil dit minstens eens per week gaan oppakken. Van een aantal lieve volgers kreeg ik al mooie oefeningen, speciaal voor hardlopers, doorgestuurd. Daar kan ik wel wat mee!

Wedstrijdjes

Naast de trainingen zijn wedstrijden ook prima voorbereidingen op een marathon. Ik heb er nog niet heel veel gepland en ik kan dus wel wat tips gebruiken. Volgend weekend loop ik in ieder geval de halve marathon tijdens de Ameland Adventurerun. Daarnaast hoop ik begin januari weer bij de Halve van Egmond aan de start te staan. Vervolgens staan er twee wintersportreizen op mijn planning, waardoor het hardlopen even op een lager pitje komt. Op zaterdag 16 februari kom ik terug van mijn tweede week skiën en dan zal ik het lopen weer rustig hervatten. In maart hoop ik vervolgens nog een loopje te kunnen doen. Heeft iemand nog een goede tip? Het mag ook een snelle 10 km zijn!

Wat wordt mijn doel?

Het liefst loop ik iedere marathon een PR. Toch is dit niet altijd een verstandig doel voor een marathon. Zeker bij een voorjaarsmarathon heb ik de lat al meerdere malen te hoog gelegd. Laten we het zo zeggen: tot nu toe is iedere voorjaarsmarathon  bij mij tegen gevallen. Drie van de drie voorjaarsmarathons belande ik in de medische tent na de finish. Dat is meteen mijn eerste doel voor Boston: niet in die tent.

Toch zou ik mezelf het liefst verbeteren in tijd. Echter kent Boston een best bijzonder parcours. We lopen in totaal meer naar beneden dan omhoog en omdat we van punt A naar punt B lopen, kan de wind ook een belangrijke factor spelen. Mocht ik nou 42 kilometer lang wind mee hebben, zal een PR er wellicht wel inzitten. Hier wil ik me echter niet teveel op vast pinnen.

Zoals altijd is het belangrijkste doel: genieten, de medaille halen én gezond blijven. Met deze drie dingen kan mijn Boston Marathon eigenlijk niet mislukken. Het gaat sowieso weer een prachtig avontuur worden: de marathon zelf, maar ook vooral de route er naar toe.

Ga je mijn Road to Boston volgen? Of loop je toevallig ook Boston komend jaar? Ik ben benieuwd!

 

Volg:

4 Reacties

  1. Mick
    december 7, 2018 / 3:08 pm

    Leuk om je blogs te lezen! Halve van Utrecht in maart, mooi loopje nog voor Boston. Heb ik dit jaar meegepakt voor Rotterdam.

    Groetjes.

    • Jacco
      december 7, 2018 / 9:44 pm

      Dit jaar is de halve (en hele) van Utrecht in mei. CPC is natuurlijk altijd een goede voorbereiding.

  2. Steffen
    december 7, 2018 / 3:46 pm

    Der Lauf Weir Veenloop soll sehr schön. Ich werde dort mit Freunden das erste Mal starten. Die Vorfreude ist bereits riesig :)

  3. Marije
    december 7, 2018 / 4:55 pm

    Super leuke loop, maar wellicht minder geschikt als voorbereiding op Boston is de Merenloop in Grou.
    Ik had trouwens nog een vraagje, jij hebt volgens mij een keer Berlijn en New York in hetzelfde jaar gelopen (vrij kort op elkaar). Wat voor trainingen/loopjes heb jij tussendoor nog gedaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *