Q&A: marathon

Via Instagram deed ik een oproepje voor een nieuwe Q&A. Wat wil jij van mij weten? Ik kreeg ontzettend veel vragen en aangezien de meeste vragen over het lopen van een marathon gingen, heb ik er een speciale marathon editie van gemaakt!

Heb je tips voor mijn eerste marathon?

Een eerste marathon is altijd bijzonder. Je hebt namelijk geen idee wat je kunt verwachten. Het is daarom ook het beste om dat zo te houden en geen verwachtingen te hebben. Houd de lat voor jezelf laag. Die fout heb ik namelijk gemaakt bij mijn eerste marathon. Ik begon veel te hard en had de lat ontzettend hoog gelegd voor mezelf. Hierdoor moest ik na 30 kilometer gaan wandelen, terwijl ik dat in geen één lange duurloop had moeten doen. Een marathon lopen kan ontzettend zwaar zijn. Begin dus rustig en luister goed naar jouw lichaam. Ik heb weleens gehoord dat een marathon pas begint bij 35 kilometer. Houd dat in je achterhoofd als je van start gaat. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel: geniet! Je hebt zo lang en hard getraind. Die marathondag is jouw dag. Geniet van alles om je heen en haal die medaille binnen. Het is sowieso knap dat je zo ver bent gekomen!

Hoe ziet jouw voeding er een week voor de marathon uit?

Eigenlijk niet heel anders dan normaal. Ik probeer altijd vooral te doen wat ik altijd doe, want dan voel ik me het beste. Wel let ik er op dat ik in ieder geval voldoende eet en dat ik altijd iets bij me heb. Ik wil die week geen moment honger hebben. In Chicago at ik in de dagen voorafgaand aan de marathon sushi en een paar keer pasta. Op de vrijdag en zaterdag voor de marathon let ik nog iets beter op. Ik probeer zoveel mogelijk koolhydraten te eten en iets minder vette producten. Met veel vet in je maag kun je weinig tijdens de marathon. Deze probeer ik dus achterwege te laten. Die komen na de marathon wel weer in de vorm van een lekkere burger met frietjes!

Hoe vaak train jij per week?

Ik train meestal vijf of zes keer per week. Ik streef er naar om in ieder geval één dag per week niet aan sport te doen. Echter merk ik dat ik dit steeds lastiger vind. Zeker nu ik fulltime bezig ben met mijn blog en Instagram. Hierdoor werk ik vanuit huis en kan ik echt mijn eigen tijd in delen. Als het dan zo lekker zonnig is buiten, kan ik het vaak niet laten om even te gaan. Wel probeer ik heel erg veel af te wisselen in intensiteit. Hierdoor zijn niet alle trainingen zwaar en is een uurtje fietsen op mijn racefiets eerder een actieve vorm van herstel dan een training.

Hoe lang heb je erover gedaan om te staan waar je nu staat?

Ik heb hier toevallig laatst een artikel over geschreven. Eigenlijk ben ik binnen vijf jaar van een vijf kilometer tot vijf marathons gekomen. Het hele verhaal lees je dus hier. 

Train je alleen voor marathons? Of wil je ook nog wel een snelle 5 km lopen?

Eigenlijk wil ik tussen mijn marathons door wel weer wat kortere afstanden lopen. Zo komen er in ieder geval weer wat halve marathons aan en hopelijk ook nog een keer een snelle 10 km. Een snelle 5 km zal ik niet zo gauw gaan doen. Ik vind 5 km echt te kort. Dan ben ik net op gang en dan moet ik alweer stoppen!

Welk nummer staat zeker op jouw marathon playlist?

Ik heb inmiddels een paar favoriete nummers op mijn marathon playlist die ik echt niet wil missen onderweg. Zoals Unstoppable en Alive van Sia, Whatever It Takes van Imagine Dragons, Run the World van Beyoncé, Girl on Fire van Alicia Keys en High on Life van Martin Garrix.

Wat neem je aan voeding mee tijdens de marathon?

In Chicago had ik vier gelletjes van Born (smaken appel en citrus) bij me. Daarnaast had ik circa 6 gelsnoepjes van Powerbar mee.  In het startvak at ik nog een reep van Born (de xstra bar karamel). Echter is het heel persoonlijk wat je wel of niet kunt eten onderweg. Het is in ieder geval belangrijk dat je oefent met jouw voeding in de trainingen. Probeer dus verschillende dingen uit in jouw duurlopen. Het heeft mij ook veel tijd gekost om te vinden wat voor mij werkt. Ik kan nu, na zes marathons, zeggen dat ik wel het ideale gelletje heb gevonden met de goede verhouding.

Hoeveel marathons loop je in een jaar?

In 2016 liep ik één marathon. In 2017 liep ik er drie en in 2018 liep ik er twee. Ik kan je zeggen dat twee marathons per jaar voor mij perfect zijn. Meer zou ik eigenlijk ook niemand aanraden. Wanneer je er één in het voorjaar loopt en één in het najaar heb je precies genoeg tijd om de trainingen op te bouwen, maar tussendoor ook nog even een paar weken te freewheelen. Dat is ideaal.

Hoe lang moet je herstellen van een marathon?

Het herstel van een marathon verschilt erg per persoon. Ik heb gemerkt dat het herstel gemakkelijker gaat, wanneer je al vaker een marathon hebt gelopen. Momenteel voel ik me heel erg fit en ben ik ook snel hersteld van Chicago. Ik schreef al eerder over herstel na een marathon, zoals hier en hier. Ik denk dat het belangrijk is om goed te luisteren naar je lijf. Houd je in ieder geval een week rustig na de marathon. Zorg ervoor dat je goed eet en drinkt, zodat je de tekorten aanvult. Je zou die eerste week kunnen gaan zwemmen of fietsen, indien het goed voelt. Na een week zou je het hardlopen kunnen oppakken, maar bouw het weer rustig op.

Zo! Dit was slechts een kleine selectie van de vele vragen die ik heb gekregen. Bedankt voor alle interessante vragen! Heb jij nog een vraag over de marathon? Stel deze dan hieronder en dan probeer ik deze z.s.m. te beantwoorden! 

Volg:

1 Reactie

  1. Jolien
    oktober 18, 2018 / 10:04 am

    “Ik vind 5km echt te kort. Ben ik net op gang, moet ik alweer stoppen”. Haha, ik hoop dat ik dat gevoel OOIT met je zal delen. Ik heb het na 5km meestal wel weer gehad… #workingonit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *