Hoe ziet mijn trainingsschema voor de marathon van Berlijn en New York eruit?

Zoals ik eerder heb aangegeven wilde ik graag een apart artikel schrijven over mijn trainingsschema voor de marathon van Berlijn en New York. Ik ga namelijk niet hetzelfde schema volgen als de vorige twee keren voor Rotterdam. De komende drie maanden pak ik het heel anders aan. Ik vind het doodeng, maar ik weet dat het goed voor me is. In dit artikel deel ik alles over mijn trainingsschema voor de marathon van Berlijn en New York.

Hoe kom ik aan mijn schema?

Het trainingsschema is gemaakt door Rob Veer. Rob is trainer en coach en heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van (top)sporters. Hij heeft al heel wat atleten heel goed laten presteren. Ik vind het dan ook geweldig dat ik, via Vifit Sport en Runner’s World, de mogelijkheid krijg om begeleid te worden. Rob heeft speciaal voor mij een schema geschreven waarbij de piek ligt tijdens de marathon van Berlijn, maar waarna ook een herstelfase volgt voor New York. Doordat hij zoveel ervaring heeft, durf ik dit uit handen te geven en vertrouw ik volledig op zijn expertise en ervaring.

Afgelopen weekend was het eerste deel van mijn schema klaar en ontving ik het in mijn mailbox. Het eerste deel telt de trainingen voor de eerste vier weken. De komende twee weken train ik vier keer per week, daarna train ik vijf keer per week. Rob heeft me laten weten dat dit schema op basis van ‘polarised’ trainen is. Dit houdt in dat je schema bestaat uit een combinatie van lange rustige en korte hoog-intensieve trainingen. Het grootste deel van de trainingstijd wordt afgelegd in een langzaam tempo. Dit tempo ligt lager dan dat van je halve of hele marathon. Het intensieve deel bestaat met name uit intervaltrainingen, waarbij de snelheid zo hoog is dat je de laatste herhaling nog maar net kunt volbrengen. Op de website van Rob lees ik dat deze manier van trainen minder geschikt is voor beginnende of blessure-gevoelige hardlopers.

Wat gaat er voor mij veranderen?

Rob heeft aangegeven, en dat wist ik natuurlijk wel, dat ik mijn rustige trainingen momenteel te snel doe en mijn snelle trainingen eigenlijk te langzaam. Ik train als het ware teveel in een grijs gebied. Eigenlijk mag het veel meer zwart-wit worden. Dus rustig mag echt heel rustig en snel moet echt heel snel. Dit wordt door middel van hartslag en de bijbehorende zones aangegeven, maar af en toe staat er ook een snelheid bij genoteerd. Zo mag ik echt richting de 11 kilometer per uur (in plaats van 12) gaan tijdens de lange duurlopen. Dat wordt voor mij wel even wennen.

Het aantal trainingen per week is vergelijkbaar met wat ik nu ook doe. Momenteel loop ik vaak vier of vijf keer per week. Dat zal dus niet heel anders zijn. Ik vind het ook wel fijn om deze structuur er in te houden. Mijn lijf is daar natuurlijk aan gewend en ik vind het lekker om vaak te lopen in de week. Het zorgt voor ontspanning en het is mijn uitlaatklep.

Vanaf deze week ga ik dus echt mijn trainingen voor Berlijn (en New York) opstarten. Daarbij zal ik volledig het schema van Rob gaan volgen, maar natuurlijk blijf ik luisteren naar mijn eigen lijf. Als iets niet goed voelt of wanneer er dingen niet lekker lopen, zal ik dit altijd terug kunnen koppelen. Rob vindt dit zelf ook erg belangrijk. Want naast mijn schema heb ik ook een document ontvangen waarin hij uitleg geeft over het volgen van een trainingsschema. Want alles klakkeloos overnemen is natuurlijk niet verstandig.

Zie ik het zitten?

Ik vind het echt heel erg spannend om dit schema te gaan volgen. Jarenlang heb ik zelf getraind en zelf alles in de hand gehouden. Ik had zelf de ‘controle’ over wat ik deed en kon altijd ook de schuld weer bij mezelf terugleggen. Nu heb ik het schema uit handen gegeven. Iemand heeft het voor mij gemaakt. Aan de ene kant voelt dit heel fijn. Hij is immers de expert en tegelijkertijd geeft het rust! Aan de andere kant is het spannend, omdat het heel anders is dan wat ik gewend ben. De trainingen zijn anders, maar vooral de snelheid is zo anders. Zou ik mijn niveau niet verliezen? Ik zal echt veel meer in zone 1 gaan lopen en dat red ik momenteel eigenlijk nooit. Waarom ik dat nu niet doe? Dat komt eigenlijk vooral omdat ik dan niet ”lekker” loop. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn lijf er al zo aan gewend is om in een hogere hartslag zone te lopen, dat dit onnatuurlijk voelt. Ik ga het dus gewoon uitproberen en ik moet vertrouwen hebben in de kennis en ervaring van iemand anders.

Natuurlijk zal ik jullie wekelijks op de hoogte houden van mijn trainingen. Iedere maandag volgt een dagboek waarin ik mijn voorbereidingen met jullie deel. Op maandag 10 juli start de serie: Mijn Road to Berlin & NYC. Ga je me volgen?

Heb jij weleens getraind met een professioneel schema? Vond je het ook spannend? Laat het me hieronder weten in een reactie!

De foto is gemaakt door Andy Astfalck.

Volg:

7 Reacties

  1. Elana
    juni 26, 2017 / 11:06 am

    Heel veel succes!!! Klinkt erg spannend allemaal

    • Jeldrik vansteenkiste
      juni 27, 2017 / 8:03 pm

      Onlangs lees ik jou bloq en vind dit zeer intressant en en spannend en zeer leuk om te lezen.
      En nu ook zal ik jou reis tot berlijn en new york blijven volgen en verlang al tot volgende week, voel in jou teksten dat je heel gemotiveerd bent. Veel succes met trainingen

  2. Esther prijs
    juni 26, 2017 / 2:13 pm

    Leuk meis!! Spannend maar je wordt goed begeleid! Heel fijn šŸ˜ƒ Zet m op met je trainingen! Ik ga je erin volgen.
    Zet m op topper! You can do
    This

  3. juni 26, 2017 / 8:52 pm

    Geweldig dat Rob Veer je schema’s nu maakt. Ik weet zeker ( uit ervaring) dat je met langzamere lange duurlopen in combinatie met pittige tempo’s op korte afstanden echt snellere marathons (en halve) gaat lopen. Win-win dus. Wedden dat t in Berlijn gaat lukken dit sub 3u30? Succes en ik blijf je graag volgen.

    NB succes met de verhuizing!

  4. Sharon
    juni 26, 2017 / 10:34 pm

    Hi Japke,
    Ik heb getraind voor m’n eerste halve marathon met een professioneel schema ik was er super blij mee en merkte echt dat dit mij ontzettend goed gedaan heeft. Inmiddels met mijn 2e professionele schema bezig dus zal vast goed komen, alvast veel succes met trainen!

  5. juni 26, 2017 / 11:27 pm

    Nou Japke, dit gaat jou zo goed helpen. En dit is zo herkenbaar voor mij. 2 jaar geleden kreeg ik mijn eerste schema volledig op hartslag. Ik deed ook alles maar gewoon zelf. Ik mocht ook niet meer echt hard lopen…. Ohjeee dat was moeilijk zeg. Maar het heeft mij zo veel verder geholpen. Alleen op de Baantraining mocht ik me wel eens uit leven. En toen mijn eerste wedstrijdje… Kon ik het nog wel? Ja hoor! Ik weet zeker dat jij die marathon ook gaat knallen. Het klinkt nu al goed. Vertrouw er maar op dat het goed komt. Ik ga je volgen. X

  6. juni 27, 2017 / 12:04 am

    Spannend maar zeer interessant!
    Ik ga a.s. 15 oktober mijn eerste marathon lopen en heb hetzelfde gevoel wat jij nu hebt. 13 juli start mijn marathon schema maar ben de afgelopen maand al op tijden van mijn trainer aan het lopen, de duurlopen vond ik altijd heerlijk om lekker door te rennen maar die moeten nu heel rustig, precies wat jij aan geeft. Ook de baantrainingen (2 per week) mogen nu regelmatig ‘lekker lopend’ zoals wij dat noemen. Lastig als je voorheen gewend was vaak alles te geven.
    Ik ga je zeker volgen en heel veel succes allebei!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *