Hoe kom je in de flow tijdens het hardlopen?

”Ik zat zo lekker in de flow” is iets wat je hardlopers soms hoort zeggen. Als je nog nooit in zo’n flow bent geweest, is het moeilijk voor te stellen wat het is en hoe je daar precies in komt. Vandaag vertel ik meer over de flow tijdens het hardlopen. 

Misschien heb je er nog nooit van gehoord en misschien weet je niet eens of je ooit weleens in de flow bent geweest tijdens het hardlopen. Misschien ervaart iedereen het anders, maar ik herken het zeker wanneer ik die flow tijdens het hardlopen te pakken heb. Ik vind hardlopen dan namelijk het fijnst om te doen.

Wat is de flow precies?

Wanneer je in een flow komt tijdens het hardlopen ben je even helemaal uit je hoofd en één met het lopen. Je hebt geen tijdsbesef meer, je gaat helemaal op in het lopen, je wordt niet afgeleid, bent volledig geconcentreerd en alles lijkt vanzelf te gaan. Het is een heerlijk gevoel. Of en wanneer je de flow tijdens het lopen gaat voelen, is niet altijd te voorspellen. De ene keer heb je het al na een paar minuten, maar een andere keer merk je niks van een flow tijdens het hardlopen.

Tijdens mijn vakantie in Sri Lanka kwam ik er pas achter wat die flow eigenlijk betekent. Ik las een boek waarin er ook veel over meditatie en het vinden van de flow werd beschreven. Het boek heet Ikigai (voor de liefhebbers). Er werd precies dat gevoel beschreven: helemaal in het hier en nu zijn, zonder gedachten, zonder oordelen, zonder tijdsbesef. Het grappige is dat je deze flow dus niet alleen tijdens het hardlopen kunt bereiken, maar tijdens allerlei verschillende soorten activiteiten. In het boek stond een voorbeeld over het doen van de afwas. Afwassen kan een heerlijk meditatie momentje zijn. Maar ik ga nu even terug naar het hardlopen, want dat doe ik toch veel liever dan afwassen.

Flow tijdens het hardlopen

Het klinkt natuurlijk hartstikke leuk allemaal, die flow, maar hoe kom je daar dan en hoe weet je of je daar inzit? Tsja, dit is best een lastige vraag. Wanneer je de flow tijdens het hardlopen hebt ervaren, weet je vast wel hoe het voelt. Het is namelijk een heel prettig gevoel. Maar of je het kunt opwekken?

Uit onderzoek is gebleken dat je hersenactiviteit verandert tijdens een flow. De prefrontale cortex en de amygdala worden gedeactiveerd, waardoor je geen last meer hebt van negatieve emoties en je jouw zelfbewustzijn tijdelijk verliest. Door de veranderingen in de hersenactiviteit krijg je meer aandacht voor het doen van de activiteit, in dit geval het hardlopen.

Wanneer je teveel gaat focussen op het ervaren van flow tijdens het hardlopen, ga je dit niet voelen. Het is niet iets wat je aan of uit kunt zetten. Wel zijn er een aantal dingen, die ervoor kunnen zorgen dat je sneller in de flow kunt raken. Ik merk zelf dat het helpt wanneer ik minder bezig ben met mijn snelheid of met mijn hartslagzones. Als ik dat helemaal loslaat en gewoon mijn benen het werk laat doen, raak ik eerder in een flow. Je sporthorloge thuislaten, zou dus wellicht ook al een stapje in de goede richting kunnen zijn. Zelf vind ik dit niet zo prettig, maar door er niet op te kijken, raak ik ook vaak in de flow.

Verder merk ik dat ik eerder in de flow raak wanneer ik in een rustige omgeving loop. Tijdens de spits door het centrum van Groningen is dit minder snel het geval. Of muziek nog een rol speelt bij het opwekken van de flow? Vast en zeker! Zelf kan ik zowel met als zonder muziek in een hardloopflow komen. Ik denk dat dit ook een beetje van je muzieksmaak afhangt.

Tot slot heb ik gelezen dat ook je doelstellingen invloed hebben op het creëren van een flow tijdens het hardlopen. Een doel is wel belangrijk, maar wanneer je gaat lopen moet de activiteit belangrijker zijn dan het einddoel. Dus dat ik tijdens iedere training aan Chicago denk, kan niet altijd positief zijn om die fijne hardloopflow op te wekken. Misschien moet ik die gedachten aan de medaille dan toch af en toe toch eens achterwege laten.

Zit jij weleens in de flow tijdens het hardlopen? Wat zijn jouw ervaringen? Ik ben heel benieuwd!

De foto is gemaakt door Andy Astfalck.

Volg:

2 Reacties

  1. Nick
    augustus 24, 2018 / 10:42 pm

    De flow! Heerlijk! Afgelopen dinsdag had ik nog zo’n moment: het ene moment wil je gaan wandelen, het volgende gaat opeens alles vanzelf. Ik denk dat zelfvertrouwen een heel belangrijk onderdeel is van wel of niet in een flow komen. Als je twijfelt of je een training vol gaat houden dan lukt het waarschijnlijk niet. Als je jezelf ervan weet te overtuigen dat je sterk en fit genoeg bent dan is de kans groot dat je wel in de flow komt. Dat onoverwinnelijke gevoel is wel echt geweldig!

  2. Paul
    augustus 25, 2018 / 1:36 am

    Csikszentmihalyi heeft veel onderzoek gedaan naar de flow ervaring. Zijn boekjes zijn absoluut het lezen waard. Wat uit zijn onderzoek ondermeer naar voren kwam is dat het hebben van een juist doel (niet te hoog en niet te laag gegrepen) van belang is en feedback dat je op je doel afkoerst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *