Hardlopen als je ziek bent

Dat er een griepepidemie gaande is, is wel duidelijk. Om me heen vallen mensen met bosjes om en ook zelf ben ik al een paar dagen letterlijk en figuurlijk uit de ”running”. Maar hoe zit dat nou met het hardlopen? Kun je nog hardlopen als je ziek bent? Wanneer kun je beter je training overslaan? En hoe kun je het hardlopen na ziekte weer oppakken? Vandaag deel ik alles over hardlopen als je ziek bent. 

Zelf heb ik geen griep, maar wel een ontsteking aan mijn bronchiën. Gisteren ben ik begonnen aan een antibioticakuur en hopelijk kan ik snel weer de dingen doen, waar ik blij van word. Ik had niet verwacht dat ik zo lang uit de running zou zijn. Toen ik zondag thuis kwam na mijn persreis, voelde ik wel dat ik last had van mijn luchtwegen. Echter had ik gehoopt dat dit gewoon wat irritatie zou zijn van de droge lucht, maar al snel werd het gevoel erger. Iedere dag stelde ik mijn doelen bij en inmiddels kan ik deze week, als trainingsweek, wel vergeten.

Ik wilde deze week eigenlijk weer flink wat kilometers maken. Zo hoopte ik in ieder geval op 70, maar misschien wel op 80 kilometer uit te komen. Toen ik maandag thuis kwam na mijn loopje, baalde ik flink. Dat ik een dagje rust moest nemen was wel duidelijk. Iedere ochtend hoopte ik dat ik me beter zou voelen, zodat ik een training kon gaan doen. Tot nu toe heb ik iedere training moeten skippen, dus dat weektotaal kan ik wel op mijn buik schrijven.

Hardlopen als je ziek bent

Kun je gaan hardlopen als je ziek bent? Of moet je altijd meteen rust nemen? Een regel die hiervoor hier vaak gebruikt wordt, is de ”Neck-Check”. Deze regel houdt het volgende in. Heb je last van symptomen boven je nek, zoals: een verstopte neus, keelpijn of hoofdpijn? Dan is hardlopen oké. Het is wel verstandig om je training aan te passen, indien je je niet helemaal goed voelt, maar helemaal rust nemen is niet per se nodig.

Heb je klachten onder je nek, zoals: hoesten, kortademigheid en een algemeen ziektegevoel? Neem dan even rust. Daarnaast is sporten met koorts nooit verstandig. Dit kan namelijk een infectie op je hartspier veroorzaken en dat is erg gevaarlijk. Natuurlijk moet je je ook afvragen hoeveel zin het heeft om te gaan sporten als je niet fit bent. Wanneer je niet optimaal bent, kun je ook niet alles uit je training halen en is het de vraag of de training je überhaupt iets op gaat leveren.

Wanneer kun je weer hardlopen na ziekte?

Als je aan de beterende hand bent, en je wilt het sporten weer gaan oppakken, is het verstandig goed te luisteren naar je lichaam. Meteen weer voor de volle 100% je trainingen oppakken, is na een lange tijd stilzitten niet zo verstandig. Het zou zonde zijn als je meteen een blessure te pakken hebt. Probeer dus het lopen weer rustig op te bouwen en begin niet meteen met datgene wat er op je schema staat. Een rustig rondje wennen kan geen kwaad.

Verder wordt er rondom koorts ook nog een speciale regel gehanteerd. Voor elke dag met koorts, dien je twee dagen rust te nemen. Dat betekent dat je best even rust moet houden na een paar dagen koorts. Uiteraard moet je altijd goed blijven luisteren naar je lichaam. Denk je dat je nog een extra rustdag nodig hebt? Pak deze gerust. Je kunt beter een rustdag teveel nemen dan één te weinig.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is natuurlijk veel fijner als je helemaal niet ziek wordt. Helaas ontkom je er soms niet aan. Er zijn wel een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen, waardoor de kans op ziek worden kleiner is. Zo is het verstandig om goed aan je vitaminen te blijven denken. Zelf ga ik altijd pas extra vitaminen innemen, wanneer ik merk dat mijn weerstand minder wordt. Eigenlijk ben ik dan al te laat. Daarnaast is gezonde voeding sowieso heel belangrijk en is het verstandig om goed te blijven drinken. Zorg ervoor dat je genoeg slaapt en tot slot is het verstandig om je handen vaker te wassen, zeker wanneer er een griep heerst. Op deze manier kun je voorkomen dat je besmet raakt.

Ben jij onlangs al ziek geweest? Vond je het ook lastig te bepalen of je wel of niet kon hardlopen? 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *