Een PR verbreken: hoe doe je dat?

Een PR verbreken: hoe doe je dat?

Een PR verbreken: hoe doe je dat? Ik heb inmiddels mezelf al meerdere malen kunnen verbeteren. En ik moet eerlijk zeggen: ik vind dat het leukste wat er is. Sneller, sterker en beter worden is mijn doel. Wil jij ook een PR verbreken, maar weet je niet hoe? In dit artikel geef ik een aantal tips!

Trainingen op je niveau

Het belangrijkste is dat je gaat trainen op jouw niveau. Kijk goed naar waar je nu staat en waar je heen wilt. Het is nogal een verschil als je traint voor een PR op de 10 kilometer of een PR op de marathon. Houd hier dan ook rekening mee. Ik heb bijvoorbeeld een persoonlijk schema, waarbij ik mijn versnellingen op mijn vijf, tien kilometer of halve marathon tempo loop.

Wat voor trainingen je moet doen om sneller te worden? Ik schreef daar al eens een apart artikel over. Het heeft mij heel erg geholpen om minder in grijs gebied te trainen, maar meer in zwart en wit. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat je de tempo’s echt snel moet doen, maar de rust tussendoor ook echt rustig. Ik was altijd geneigd om veel op eenzelfde gemiddelde tempo te trainen, maar hier wordt je uiteindelijk niet sneller van. Dus de versnellingen mogen echt hard en de rustige duurlopen echt rustig.

Kies het juiste loopevenement

Wanneer je een PR wilt lopen, moet je goed kijken welk evenement je hiervoor wilt gaan gebruiken. Wil je echt een PR lopen, dan is een vlak en snel parcours natuurlijk aan te raden. Uiteraard betekent een vlak parcours niet altijd een snellere tijd. Zelf heb ik ook meerdere malen mijn tijd op de halve marathon verbroken op Ameland. Minder ideale omstandigheden kunnen ook op een positieve manier uitpakken. Het zorgt bij mij namelijk vaak voor minder wedstrijdspanning en minder druk. Dan loop ik juist beter. Toch is een vlak en snel parcours wel zo fijn wanneer een PR verbreken jouw doel is.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je uitgerust aan de start staat, zodat je kunt pieken op het juiste moment. Hoe je dit doet? Het is handig om eens te lezen over supercompensatie. Op zo’n moment ben je echt op de toppen van je kunnen. Voor een marathon is het taperen heel erg belangrijk. Wanneer je een korter loopje gepland hebt, is taperen niet aan de orde, maar zou je wel specifieke wedstrijdvoorbereiding kunnen doen. Uitgerust aan de start staan is in ieder geval verstandig.

Daarnaast is het slim om alvast het parcours te verkennen. Waar zitten de lastige stukken? Waar heb je last van eventuele wind? Wanneer je dit weet, kom je niet voor verrassingen te staan.

Doe wat je gewend bent

Ook is het heel belangrijk om te blijven doen wat je gewend bent. Verander niet ineens je voeding voorafgaand aan het lopen, bijvoorbeeld. Eet je voor je training graag krentenbollen? Doe dit dan ook voor je wedstrijd. Dit geldt ook voor je kleding- en schoenenkeuze. Ga niet ineens op nieuwe schoenen lopen en probeer ook geen nieuwe kleding uit tijdens je wedstrijd.

Focus op kleine dingen

Wanneer je alleen maar aan dat PR gaat denken, kan het best een lastige klus worden. Het helpt mij altijd om me te focussen op kleine dingen onderweg. Wat zijn mijn aandachtspunten? Ik knip altijd mijn race in meerdere delen. Zeker wanneer ik een marathon ga lopen, zorg ik ervoor dat ik iedere fase weer op een ander aspect ga letten. Dit kan bijvoorbeeld op mijn voeding zijn, maar ook op mijn looptechniek. Zorg ervoor dat je ontspannen loopt, je armen goed beweegt en je rug- en buikspieren goed gebruikt. Op deze manier loop je efficiënter.

Haas of pacer

Tot slot kan het gebruiken van een haas of een pacer heel goed werken, wanneer je jouw PR wilt verbreken. Bij grote evenementen kun je pacers herkennen aan hun hesjes, een grote vlag of soort van ballon met daarop de eindtijd. Wanneer je bijvoorbeeld de marathon in 4:00 uur wilt lopen, kun je gemakkelijk achter de pacers van 4:00 blijven lopen. Uiteraard wel even goed opletten wanneer zij zijn gestart en wanneer je zelf bent gestart. Het fijne is dat de pacers vaak een vlak tempo lopen. Toch zou ik aanraden zelf ook goed te blijven opletten. Hoe voel je je? Kun je versnellen? Of moet je juist jouw tempo laten zakken?

Zelf vind ik een persoonlijke haas iets fijner. Wanneer je een loopmaatje hebt, die weleens wil hazen, zou ik daar echt gebruik van maken. Doordat er iemand voor je loopt in precies het tempo dat jij nodig hebt, zal het lopen gemakkelijker gaan. Op deze manier heb ik ook al een PR mogen verbreken!

Natuurlijk zijn er nog veel meer aandachtspunten waar je op zou kunnen letten wanneer je graag een PR wilt lopen. Het begint vooral bij goed en specifiek trainen, maar uiteindelijk is ook plezier belangrijk. Alleen lopen voor dat PR of dat ene doel is leuk, maar de weg er naar toe moet vooral leuk zijn. Met plezier loop je niet alleen gemakkelijker, maar ook harder. Dus tot slot wil ik je aanraden om vooral van het lopen te (blijven) genieten.

Welk PR zou jij wel willen verbreken dit jaar? Ik ben benieuwd!

Volg:

3 Reacties

  1. Steffen
    januari 25, 2019 / 1:16 pm

    Dit jaar wil ik blessurevrij lopen en volgend jaar wil ik minder dan 37 minuten lopen op 10 km.

    • Jack
      januari 25, 2019 / 7:33 pm

      Dit jaar wil ik mijn 1e marathon lopen en als het kan binnen de 4 uur. Daarnaast de 10 km onder de 50 minuten. Dat lijkt misschien niet al te ambitieus maar voor mijn 60 jaar en 2,5 jaar loopervaring zou ik er erg blij mee zijn.

  2. Rogier Rozendaal
    januari 25, 2019 / 8:48 pm

    Dit jaar wil ik minimaal twee PR’s verbeteren, ik wil de 10 km binnen 40 minuten lopen en de halve marathon binnen 1:25 uur. Daarnaast ga ik mijn eerste marathon lopen, deze zou ik graag binnen 3:15 uur lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *