Ameland Adventurerun

Gisteren, zaterdag 17 december, liep ik de halve marathon tijdens de Ameland Adventurerun. Het was voor mij de tweede keer dat ik aan de start stond van dit evenement. Ik was, zoals altijd, lichtelijk gespannen, maar ik had er bovenal heel veel zin in. Benieuwd hoe het is gegaan? Lees dan gauw verder.

Vorig jaar schreef ik me in voor een 10 km, maar wisselde ik de dag van te voren nog naar de 21,1 km. Dat ging toen zo goed dat ik dit jaar weer de halve marathon wilde lopen. Vorig jaar ging ik met twee, dit jaar met drie vriendinnen. Naast het loopevenement, is het natuurlijk ook een leuk dagje uit om naar Ameland te gaan. Wanneer ik eenmaal op een eiland ben, bedenk ik me altijd dat ik vaker moet gaan. Er hangt vaak een gezellige sfeer, zeker zo tegen de kerstdagen.

Gisteren zijn we om 7:45, bepakt met voldoende kleding en voedsel, richting Holwerd vertrokken. Gelukkig komen we mooi op tijd aan om de boot van 9:30 te kunnen halen. Het is leuk om te zien hoe de hele boot volgeladen is met hardlopers. De gemiddelde leeftijd ligt iets hoger dan dat wij zijn, maar dat heeft ook wel wat. Een uurtje later meren we af in Nes. We lopen met de hele hardloopkudde richting de sporthal waar we ons kunnen klaarmaken voor de race.

img_4584

Iris moet als eerste de 5 km lopen. Voor haar ook een spannende dag, omdat het haar eerste loopevenement ooit is. Ze is uiteindelijk tevreden met haar race, hoewel het wel zwaar was door het hoogteverschil en het mulle zand. Inez en Anne maakten zich vervolgens op voor de 10 km. Allebei hadden ze zich weinig voorbereid op de 10 km, maar bij Anne resulteerde dit in een soort supercompensatie. Ze liep een nieuw PR op de 10 km! Inez had iets meer moeite, maar kwam ondanks dat heel netjes binnen het uur binnen.

Als laatste mocht ik aan de start verschijnen. Doordat ik mijn PR had opgegeven bij inschrijving, mocht ik in het wedstrijdvak starten. Tot twee uur voor de start heb ik nog twee pannenkoeken gegeten en een oathiereep van Body & Fit. Een kwartier voor de start oefen ik met het nemen van een gelletje. Ik heb gekozen voor een SIS gel in de smaak orange. Ondanks dat ik het totaal niet smakelijk vond, viel het gelletje gelukkig goed. Om precies 13:45 klinkt het startschot.

De eerste kilometers begin ik rustig. Mijn TomTom horloge is (zoals altijd bij een loopevenement) wat van slag. Wellicht doordat er zoveel mensen op het parcours lopen? Iemand ook eenzelfde ervaring toevallig? Ik word aan alle kanten ingehaald, maar ook dat ben ik wel gewend. Ik loop mijn wedstrijden het beste wanneer ik iedere kilometer iets kan versnellen.

Wanneer we het bos uitlopen, klimmen we een hoge duin op en begint het eerste deel strand. Dit herken ik nog goed van vorig jaar. Het zand is echter een stuk zachter en dat maakt het zwaar. Ik probeer licht te lopen en een goede strook te pakken. Dit valt nog niet mee en af en toe zwikken mijn enkels. Gelukkig gaat de grote kudde lopers na een paar kilometer weer richting duinen en mogen we een stukje verhard lopen. Mijn tempo blijft rond de 5:00 min/km. Ik weet dat ik hiermee niet sneller ga lopen dan vorig jaar. Ik baal daar een beetje van, maar probeer ook om me heen te kijken en te genieten.

img_45901img_4588

Het tweede stuk strand gaat al een stuk beter. Het zand is harder en ik kan een beter tempo aanhouden. Al gauw heb ik de smaak te pakken en na 10 kilometer hebben we het zwaarste deel gehad. Mijn doorkomst tijd op de 10 km is 48.31. Dit valt me heel erg mee en ik begrijp al snel dat mijn gps in de war is geweest. Vanaf dat moment is hij ineens ook nauwkeuriger en gaat mijn tempo omhoog. Ik voel dat ik nog veel energie in mijn lijf heb. Ik heb nog circa 10 kilometer te gaan en ik wil er alles uithalen.

Er volgt een stuk door de weilanden, dwars over het eiland naar de zuidkant. Daar vervolgen we onze route langs de dijk. Ik had al berekend dat dit laatste stuk wind tegen zou zijn. Ik probeer een groepje op te zoeken en daar lekker achter te blijven. Dat lukt niet de hele tijd, maar ik heb nog genoeg energie om mijn tempo hoog te houden. Ik loop rond kilometer 15 en 16 op een tempo van 4:35. De laatste vier kilometer wil ik nog versnellen. Ik probeer onder de 4:30 te blijven en dat lukt. Ik loop rond de 4:25 en de laatste kilometer zie ik nog een vrouw voor me lopen. Ze is mijn focuspunt en ze komt langzaamaan dichterbij. Ik besluit haar met een eindsprint nog voorbij te lopen. Mijn laatste kracht gebruik ik en na de bocht zie ik de finishboog. Ik kan het halen! Ik finish uiteindelijk in een tijd van 1.38.01. Dit is een heel klein beetje sneller dan vorig jaar. Toen liep ik 1.38.27. Toch ben ik er heel erg blij mee. Het is niet mijn snelste tijd ooit, maar dat is ook moeilijk bij deze omstandigheden.

img_4607

Na een korte en frisse douche gaan we nog een hapje eten in het centrum van Ameland. We kiezen alle vier voor een boerenschnitzel met friet en nemen vervolgens moe, maar voldaan de boot terug naar Holwerd. Het was een geweldige dag met hele mooie loopomstandigheden. Het evenement was super georganiseerd en we hebben nu alweer besloten dat we volgend jaar weer van de partij zijn.

Heb je ook een loopje gehad dit weekend? Hoe is het gegaan?

Volg:

7 Reacties

  1. Marieke
    december 18, 2016 / 2:47 pm

    Wat een mooie tijd! Ameland vind ik echt een geweldig eiland :)

    • Japke Janneke
      december 18, 2016 / 6:53 pm

      Bedankt, Marieke!

  2. Johnny
    december 19, 2016 / 11:34 am

    Leuk om te lezen en een zeer knappe tijd!

    Wanneer ga je voor de 1.35 op de halve? ( want dan loop ik mee ;) )

    • Japke Janneke
      december 22, 2016 / 2:30 pm

      Hoi Johnny,
      Bedankt! Volgend jaar ga ik voor de 1.35 ;)

  3. Krista
    december 20, 2016 / 2:26 pm

    Mooi verslag! Kleine tip; een gelletje vóór de start kan juist averechts werken. Als je in rust suiker nuttigt, ga je insuline produceren, wat ervoor zorgt dat de suiker vanuit het bloed in de spieren wordt opgenomen. Hierna krijg je dan de bekende suikerdip; het bloedsuikergehalte zal door deze piek van insulineaanmaak heel snel dalen en de wedstrijd kan dan in het begin heel zwaar voelen. Dus beter voor de start alleen isotone drank nuttigen en suikers bewaren voor na een uur inspanning of zo.

    • Japke Janneke
      december 22, 2016 / 2:30 pm

      Hoi Krista,
      Bedankt voor je tip! Dat kan ik best wel eens gevoeld hebben die eerste kilometers. Toch vreemd, omdat het gelletje zelf aangeeft dat het 15 tot 20 minuten voor inspanning ingenomen moet worden. Ik zal er goed op letten de volgende keer.
      Groetjes Japke

  4. december 24, 2016 / 3:29 pm

    Lekker gelopen! Ik ben eens op Ameland geweest, toen deze wedstrijd was, echt respect door dat zand! lijkt me echt zwaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *