7 x tips voor hardlopen in de zomer

Ik weet dat het officieel nog geen zomer is, maar op zulke dagen voelt dat wel zo. Wat is het toch heerlijk zomers weer! De temperaturen stijgen lekker snel en af en toe kan het behoorlijk warm aanvoelen. Dat maakt het voor mij wel iets aantrekkelijker om te gaan wielrennen in plaats van hardlopen. Toch blijft hardlopen ook favoriet. Uiteindelijk zal ik ook wel moeten, aangezien er na de zomer weer een marathon op mijn programma staat. Daarom deel ik vandaag 7 tips om te gaan hardlopen in de zomer. 

1. Begin op tijd met smeren

Insmeren met zonnebrand is altijd goed, maar helemaal wanneer je gaat hardlopen. Ik smeer mezelf altijd goed ik de deur uitstap. Wel begin ik altijd een uur van te voren, zodat de zonnebrandcrème voldoende tijd heeft om in te trekken. Tijdens het hardlopen op warme dagen kun je namelijk al snel beginnen met zweten. Het zou zonde zijn wanneer die crème dan meteen weer (door je ogen heen) van je gezicht afdruipt. Dat wil je echt niet.

2. Pas je tijdstip aan

Wanneer er hoge temperaturen worden voorspeld, kun je jouw looptraining het best verplaatsen naar de vroege ochtend. Dan is het meestal het koelst. Ik heb het dan wel echt over 7:00 in de ochtend. Ben je geen ochtendmens? Dan kun je beter ’s avonds laat gaan lopen. Echter duurt het dan veel langer voordat het buiten is afgekoeld. Toen ik een tijdje als au pair in Italië werkte, liep ik ook het liefst zo vroeg mogelijk. Ik merkte op dat het ’s avonds altijd lang warm bleef. Dat was voor mij dus geen optie.

IMG_3116

3. Drink voldoende

Niet alleen tijdens het hardlopen zou je moeten drinken, maar ook voor en na je training. Probeer je vochtgehalte zo goed mogelijk op peil te houden. Dit voorkomt dat je gaat uitdrogen en hoofdpijn krijgt of misselijk wordt.

4. Pas je snelheid aan

Wanneer het heel warm is, is je hartslag altijd een paar slagen per minuut hoger. Daarnaast zul je door vochtverlies ook minder goede prestaties kunnen leveren. Je zult merken dat je meer moeite hebt om lang en hard te rennen. Mijn advies is dus ook om je snelheid op zulke warme dagen aan te passen. Wel is het zo dat je kunt wennen aan de warmte. In het begin van de zomer zul je dus minder goede prestaties kunnen leveren dan aan het eind van de zomer. Dan ben je er immers al aan gewend. Je zult dus een beetje geduld moeten hebben.

IMG_7779

5. Draag een petje

Mijn vriend vindt dit dus echt belachelijk. En ik zal ook toegeven dat het niet een schoonheidsprijs verdient, maar een petje dragen is wel heel erg verstandig. Ik draag eigenlijk alleen een pet wanneer het 30 graden of warmer is. Nike heeft hele leuke petten speciaal gemaakt voor het hardlopen. Ik raad je wel aan om geen zwarte te kiezen, want dat wordt alsnog heel warm. Daarmee komen we ook meteen bij tip 6.

6. Draag geen zwart

Eigenlijk is bovenstaande foto geen goed voorbeeld, want zwarte kleding dragen tijdens het hardlopen in de zomer is natuurlijk niet verstandig. Zelf ben ik wel een echte zwart liefhebber, qua kleding. Het afgelopen jaar heb ik echter toch wat leuke, licht gekleurde items gevonden. Deze probeer ik ook steeds meer te dragen in de zomer, zodat het minder warm is tijdens het lopen.

IMG_9460

7. Pas de route aan

Het is ook verstandig om de route aan te passen tijdens het lopen. Lopen op een open vlakte is natuurlijk niet verstandig. Dan weet je zeker dat je tijdens je gehele training in de brandende zon zult lopen. Probeer eens een rondje door een bosrijk gebied te maken. Je loopt dan veel meer in de schaduw, waardoor je minder last hebt van oververhitting.

Tot slot zijn er ook nog mensen die graag een zonnebril dragen tijdens het lopen. Zelf houd ik hier niet van, dus deze tip heb ik even achterwege gelaten. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit voor jou wel prettig is. Ook in de zomer is het een kwestie van trial en error. Op een gegeven moment weet je gewoon wat voor jou goed werkt en wat niet.

Heb jij nog tips voor hardlopen in de zomer? Wat doe jij wanneer het zo warm is? Pas jij je trainingen aan? Ik ben benieuwd. Laat het me hieronder weten in de comments!

Volg:

2 Reacties

  1. Eva
    mei 27, 2017 / 10:10 am

    Leuke tips! En heel blij mee want gisteren was ik veel langzamer dan normaal (ging s avonds nog even rennen) maar nu snap ik waardoor dat komt :)! Thanks!

  2. Sien
    mei 27, 2017 / 8:20 pm

    Super goede tips! Deze ga ik zeker toepassen voor de komende dagen! ☀️🏃🏼‍♀️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *