7 x tips voor een goede voorbereiding op je hardloopwedstrijd

Voor alles is een eerste keer. Ik weet nog goed toen ik aan de start stond voor mijn eerste loopwedstrijd. Er kwamen allerlei vragen in me op: ”Waar laat ik mijn spullen? Wat doe ik aan? Moet ik ook inlopen? Wanneer moet ik naar het startvak?”. Er zijn zoveel vragen, maar het antwoord blijkt ook weer bij iedere wedstrijd anders. In dit artikel geef ik tips voor een goede voorbereiding op je hardloopwedstrijd; of dat nou een marathon is of 5 kilometer.

Zoals ik schreef is iedere wedstrijd anders. Het kan dus zijn dat het per loopevenement verschillend is, hoe je de dingen aanpakt. Toch denk ik dat deze 7 tips altijd handig zijn wanneer je goed voorbereid aan de start van een hardloopwedstrijd wilt staan.

1. Neem rust

Waarschijnlijk ben je de afgelopen weken (hard) aan het trainen geweest voor dit loopevenement. Het kan zijn dat je twijfelt: ”Heb ik wel voldoende getraind? Kan ik het wel? Ga ik de finish halen?”. Dit zijn allemaal herkenbare gedachten. In de laatste week voor het loopevenement kun je qua training weinig meer doen. Iets wat juist heel belangrijk is om te doen is voldoende rust nemen. Dus plan in de dagen voorafgaand aan de wedstrijd geen zware trainingen meer in. Natuurlijk kun je een paar keer loslopen en kun je nog eens wat korte versnellingen pakken. Zorg er in ieder geval voor dat je uitgerust aan de start staat.

2. Bekijk het parcours

Misschien ken je het rondje al, omdat je er bijvoorbeeld vlakbij in de buurt woont. Maar het kan ook zijn dat je deelneemt aan een wedstrijd aan de andere kant van het land, in een gebied waar je nog nooit eerder hebt gelopen. Ik vind het altijd fijn om het parcours te bekijken. Je weet dan ongeveer waar je langsloopt. Loop je bijvoorbeeld door de stad of juist door het bos? Zitten er veel bochten in het parcours of juist niet? Moet je ergens een grote brug over? Het is fijn om dit van te voren te weten, want dan kom je niet voor grote verassingen te staan.

3. Bekijk de weersvoorspelling

Houd in de dagen voorafgaand aan je hardloopwedstrijd het weerbericht goed in de gaten. Kijk goed naar de temperatuur, maar let ook op de windkracht en de zonneschijn. Wanneer de zon heel fel gaat schijnen, kan het al snel warm aanvoelen. Met een hele harde wind voelt het juist weer kouder aan. Houd hier rekening mee in de keuze van je kleding. Natuurlijk is het belangrijk om te vermelden dat je het bij een hardloopwedstrijd eigenlijk nooit koud hebt. Wellicht heb je het voor de start wel koud (lees daarvoor tip 7). Toch zul je het eerder te warm hebben dan te koud. Je gaat namelijk (als het goed is) helemaal voluit. Je loopt op een maximale inspanning en je lijf zal hierdoor lekker warm worden.

4. Plan je wedstrijddag

Het is natuurlijk niet per se nodig, maar het kan heel fijn zijn wanneer je een soort tijdsplanning voor jezelf maakt. Het ene loopevenement is ’s middags en het andere is al vroeg in de ochtend. Houd rekening met je reistijd. Zorg ervoor dat je ruim op tijd voor de start aanwezig bent. Wellicht is het druk met parkeren of moet je nog in de rij staan om een startnummer op te halen. Ik probeer altijd anderhalf uur tot een uur van te voren aanwezig te zijn en meestal sta ik een kwartier voor de start in het startvak.

5. Voeding

Voeding is heel belangrijk op je wedstrijddag. Start je om 14:00? Probeer dan voor 11:30 je laatste grote maaltijd te eten. Daarna kun je altijd nog kiezen voor een banaan, een klein reepje of gelletje. Ik houd dus altijd aan dat ik twee en een half uur voor de start nog een grote maaltijd kan eten. Wanneer je een lange afstand gaat lopen, is het natuurlijk verstandig om gelletjes of andere vormen van voeding mee te nemen tijdens het lopen.

6. Plaspauze

Ik zorg er altijd voor dat ik nog voldoende tijd heb voor een plaspauze voordat het startschot klinkt. Houd er rekening mee dat het druk is bij de dixi’s. En als je ook niet zo’n grote dixi fan bent, net als ik, zoek dan een plek waar je wel fijn naar het toilet kunt. Ik kies meestal voor een sporthal of een café in de buurt.

7. Vuilniszakken en oude kleding

Wanneer je het startvak induikt, kan het nog best lang duren voordat het startschot klinkt. Probeer dan niet koud te worden! Ik kies er vaak voor om oude kleding, zoals bijvoorbeeld een oud vest, te dragen. Deze kan ik dan vlak voor het startschot uittrekken en laten liggen. De oude kleding wordt meestal opgehaald en naar kledinginzamelingspunten gebracht. Ook zie ik altijd mensen in vuilniszakken rondlopen. Dit kan je natuurlijk ook lekker warm houden voordat je mag beginnen aan je loopje.

En dan klinkt het startschot! Het enige wat je dan nog kunt doen, is volop genieten en er 100% voor gaan! Houd je doel voor ogen, maar vergeet niet om je heen te kijken en te genieten van de sfeer, de support en het lopen. Je kunt het!

Heb jij nog meer tips voor een goede voorbereiding? Laat het me weten in de reacties hieronder!
De foto is gemaakt door Anouk Mos.

 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *