5 x wat ik heb geleerd van mijn tweede marathon

Na mijn eerste marathon in 2016 heb ik ontzettend veel geleerd. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat inmiddels ook mijn tweede marathon achter de rug is. Welke ervaringen heb ik dit jaar opgedaan? Wat leerde ik daarvan? In dit artikel vertel ik wat ik heb geleerd van het lopen van mijn tweede marathon.

1. Het kost veel tijd

Waarschijnlijk klinkt dit heel erg voor de hand liggend. Het is vrij logisch natuurlijk dat het lopen van een marathon tijd kost. Maar je vergeet heel snel hoeveel tijd de randzaken kosten. In je hoofd ben je bezig met zoveel verschillende dingen. Allereerst ben je tijd kwijt aan het zoeken naar een geschikt marathonschema. Wanneer je deze hebt gevonden beginnen de trainingen. In het begin zullen deze trainingen misschien niet veel meer tijd kosten dan dat je voorheen kwijt was aan het hardlopen. Wanneer je duurlopen gaat doen van 25 kilometer of meer zul je echt meer tijd nodig hebben. Je bent zo een halve zondag kwijt aan een lange duurloop. Ook in de laatste weken voor de marathon draaide bij mij alles om die ene dag. Ik was bezig met mijn kleding, met mijn voeding en natuurlijk met spullen klaarleggen en inpakken. Pas nu de marathon weer voorbij is, merk ik hoeveel tijd van mijn dag deze marathon opslokte. Ik heb ineens tijd over! Gelukkig vond ik de weg er naar toe heel erg leuk. Het is voor mij dus niet erg dat het veel tijd kost. Toch is het wel iets om rekening mee te houden wanneer je een marathon wilt gaan lopen.

2. Je lichaam en geest zijn veel sterker dan je denkt

Ik ken heel veel mensen die er niet aan moeten denken om een marathon te lopen. Er er zijn ook mensen die niet geloven dat hun lichaam dat aankan. Zo was ik ook. Het leek me altijd geweldig om een marathon te gaan lopen, maar ik kon me niet voorstellen dat mijn lichaam zolang achterelkaar zou kunnen hardlopen. Laat staan dat ik het mentaal aan zou kunnen. Nee, dat zou echt veel te zwaar zijn voor mij. Toch heb ik inmiddels twee marathons achter de rug en de derde staat al gepland. Wanneer je de juiste schema’s kiest en zorgt voor een rustige opbouw, kun je echt veel meer dan je denkt. Het gaat er vooral om dat je jouw grenzen steeds verlegd. Dit moet je uiteraard wel durven en willen. Waar een wil is, is zeker een weg.

3. Blijf dicht bij jezelf

In dit artikel schreef ik al dat de beste stuurlui aan wal staan. En na mijn tweede marathon ervaar ik dit nog steeds zo. Tijdens het trainen en in de voorbereiding op jouw marathon zijn er altijd mensen die (onbedoeld) adviezen gaan geven. Zelfs mensen die nog nooit een marathon hebben gelopen, zullen jou proberen te beïnvloeden. Natuurlijk is het heel fijn om advies te krijgen en ik vraag er ook vaak om. Toch heb ik geleerd dat het heel belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven. Dit is eigenlijk in alle situaties belangrijk, maar zeker ook wanneer je aan de start staat van een marathon. Jij weet zelf het beste wat goed is voor je lijf. Zegt iemand tegen je dat pannenkoeken voor de start geweldig zijn? Probeer dit dan altijd eerst uit. Neem niet klakkeloos over wat iedereen je vertelt. Blijf luisteren naar jezelf.

4. Je kunt niet alles onder controle houden

Er zijn veel dingen waar je geen invloed op hebt. Zo had ik (en alle andere marathonlopers in Rotterdam) dit jaar de pech dat het erg warm ging worden tijdens de marathon. Je kunt hoog of laag springen, maar daar verander je niets aan. Kijk naar de dingen die je wel kunt beïnvloeden of waar je wel controle over hebt. Zo kun je jouw verwachtingen bij gaan stellen, andere keuzes maken wat betreft voeding en je kledingkeuze aanpassen. Dit jaar was ik heel erg aan het balen van de weersvoorspelling, maar al gauw merkte ik dat ik daar helemaal niets aan had. Ik wilde, ondanks alles, zo goed mogelijk gaan lopen. Door dit te accepteren en me te focussen op de dingen die ik wel onder controle had, voelde ik me meteen een stuk sterker. Echt een leermoment!

5. De marathon lopen is meer dan die ene dag

De marathon is echt veel meer dan die ene dag. De hele reis naar de dag van de marathon is een groot proces. Je gaat door allerlei gemoedstoestanden heen. Ook leer je in elke lange duurloop of pittige intervaltraining nieuwe dingen over je lijf of over jezelf als persoon. Op sommige dagen zul je jezelf verbazen. Op andere dagen leer je goed te luisteren naar je lichaam en te kiezen voor rust. Ook in mijn ‘Road to Rotterdam’ heb ik weer heel veel verschillende dingen geleerd. Het was een prachtige reis met een een geweldige eindbestemming. Ik kan stiekem niet wachten tot mijn ‘Road to Berlin’ gaat beginnen.

Wat heb jij geleerd van jouw marathon? Heb jij dezelfde dingen geleerd? Ik ben benieuwd!
De foto is gemaakt door Anouk Mos.

Volg:

1 Reactie

  1. Xander
    april 19, 2017 / 1:12 pm

    Ben het er helemaal mee eens.
    Er komt zoveel meer bijkijken en als het allemaal voorbij is, die spanning en zenuwen de dagen ervoor en het herstel erna en dat gevoel dat je het weer geflikt heb.
    Ik had ook last van de warmte en zeker het laatste stuk werd een slijtage slag.
    Maar ik gaf niet op omdat je in je hoofd echt zoiets heb van ik heb er zo veel tijd in gestoken en naar toegeleefd, Dat opgeven echt geen optie is.
    Heb geen beste tijd neergezet maar heb een keuze gemaakt tijdens het rennen of we blijven dit tempo vasthouden en het misschien niet halen want me benen voelde als lood het laatste stuk, In me hoofd zat het goed alleen me benen deden niet wat ik wou dat is best frusterend.
    Daarom maar een stap terug en de marathon uitlopen.
    Volgend jaar ga ik weer de strijd aan en hopelijk betere omstandigheden en een mooie tijd neerzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *