Waarom het dragen van een ‘activity tracker’ niet altijd gezond is

Een paar weken geleden kreeg ik een prachtig sporthorloge van Polar opgestuurd. Het hardloophorloge met GPS heeft werkelijk alles wat je zou willen als sporter. Het meet alles en je kunt alles teruglezen. Vorige week werd ik nog meer verwend en kreeg ik ook van Garmin een dergelijk horloge: zelfde functies, misschien zelfs nog meer. Een review waarin ik de vergelijking opmaak volgt uiteraard nog. Daar gaat dit artikel niet over. Het gaat mij meer om het bijhouden van (al) je activiteiten. Nooit eerder heb ik dit gedaan, maar ik merk meteen de keerzijde ervan.

Dit artikel moet ik even van me afschrijven. Allereerst wil ik benadrukken dat ik heel erg dankbaar ben voor het ontvangen van de prachtige horloges. Ik wil namelijk niet de indruk wekken dat ik er niet blij mee ben. Integendeel: voor het hardlopen (en het wielrennen) is het geweldig! Ik kan alles bijhouden en de GPS is fantastisch. Echter ben ik zo iemand die graag alle functies wil ontdekken en dat resulteert in het feit dat ik dus de hele dag met een sporthorloge om mijn pols loop. Het houdt namelijk je stappen bij, je hartslag en je energieverbruik. Je kunt het zelfs koppelen aan MyFitnessPal. Dit betekent dat je precies zou kunnen zien wat erin gaat en wat er verbruikt wordt. Uiteraard gebruik ik MyFitnessPal niet. Ik eet op gevoel en wanneer ik trek heb. Ook eet ik soms wanneer ik geen trek heb, maar omdat het moet.

Sinds ik de sporthorloges dagelijks om heb, merk ik meteen wat een keerzijde of valkuil van deze horloges is. Het is namelijk behoorlijk confronterend. Ik, als redelijk sportieve, jonge vrouw, beweeg namelijk niet iedere dag voldoende. Vooral op de dagen waarop ik werk, beweeg ik (te) weinig. Ik heb namelijk een zittend beroep. Ik ben orthopedagoog en ik heb dus veel gesprekken met ouders en kinderen. Daarvoor hoef ik enkel te zitten. En meestal loop ik niet verder dan naar een koffiemachine of naar mijn auto. Op een vrije dag echter beweeg ik meer: even boodschappen doen, stofzuigen, de stad in, koffie drinken met een vriendinnetje en natuurlijk sporten.

Afgelopen vrijdag was ik echt geschokt door wat een sporthorloge je wijs kan maken. Vrijdag is mijn vrije dag. Het viel me dus best tegen dat ik rond het middaguur nog maar op 2000 stappen zat. Zo ging ik mijn 10.000 echt niet halen. Om 16:00 besloot ik de deur uit te gaan voor een looptraining. Ik liep 9 kilometer met een pace van 4:47! Dat ging heerlijk. En jawel, ik had mijn stappen eindelijk behaald: 11.000 stond er op de teller. Fijn, dacht ik. Er viel een last van mijn schouders. Na het lopen dronk ik even wat aan tafel en plaatste ik mijn Instagram foto. Een halfuurtje later vertrok ik naar de badkamer om te gaan douchen. En toen schrok ik me toch wel even het leplazerus. Mijn sporthorloge begon te trillen en het scherm lichtte op: ”Beweeg!”, stond er geschreven. ”Wat? Beweeg? Ik heb potverdorie net driekwartier de longen uit mijn lijf gerend!”. Het horloge gaf zelfs na het lopen aan dat ik 36 uur moest rusten en nu zegt het een half uur later alweer dat ik moet bewegen? Kwader kun je me dan niet krijgen, hoor. Ik vraag me op zo’n moment meteen af wie dit product ontwikkeld heeft. Natuurlijk zal er een bepaald algoritme inzitten, waardoor hij bij een bepaalde hartslag en duur gaat trillen. En ook weet ik heus wel dat ik deze functie uit kan zetten. Dat heb ik ook meteen gedaan, maar alsnog! Hoe in vredesnaam kan dit? Ik heb mijn doel toch allang behaald voor vandaag? Die 11.000 stappen is meer dan 10.000 en daarmee kan ik toch de rest van de dag in bed gaan liggen?

Ik maak me bij dit soort producten echt zorgen. Voor sommige mensen zal het zeker een stok achter de deur zijn. Het kan ontzettend motiverend werken en het kan je aansporen om het doel van 10.000 stappen per dag te behalen. Maar het heeft ook een keerzijde. Het kan je obsessief maken. Het kan ervoor zorgen dat je jouw eigenwaarde gaat ophangen aan een sporthorloge of activity tracker. ”Ik heb gefaald, want ik heb die 10.000 stappen niet behaald”. Ik herken het meteen, want ik baal behoorlijk wanneer ik mijn doel niet behaal. En volgens mij is het niet eens een realistisch doel. Meteen twijfel ik aan mijn eigen activiteiten. ”Beweeg ik dan echt zo weinig op een dag?”.

De strekking van dit artikel is hopelijk duidelijk. Nogmaals: voor het sporten zijn deze GPS sporthorloges geweldig. Maar het meten van je stappen, calorieën en alle andere activiteiten is voor mij iets teveel van het goede. Ik zou hier behoorlijk obsessief van kunnen worden en ik wil hier eerlijk over zijn. Ik kan me namelijk best voorstellen dat ik hierin niet de enige ben. Een activity tracker geeft niet altijd een realistisch beeld van de werkelijkheid en je hoeft je echt niet schuldig of slecht te voelen wanneer je een dagje 3000 stappen hebt gezet in plaats van 10.000. Oké? (note to self!).

Herken jij je in dit verhaal? Werkt een activity tracker voor jou? Is het motiverend of word je er (net als ik) soms obsessief van? Laat het me hieronder weten in de comments!

Volg:

21 Reacties

  1. Thyra
    juni 12, 2017 / 9:06 am

    Ik merk bij mezelf dat ik er ook heel gevoelig voor ben! Er énorm van balen als ik mijn stappen niet heb gehaald etc. Ook met de fitbitchallenges is het soms lastig als iemand veeeeel meer stappen zet dan ik. Ik probeer nu om een weekdoel te stellen voor mezelf, bijvoorbeeld 70.000 stappen over de hele week. Als ik dan een dag veel heb gesport is het niet erg om de dag erna bijna niet te bewegen :) Maar het blijft lastig.

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:24 pm

      Hoi Thyra,
      Wat een goede oplossing om het dan per week te bekijken. Het is ook eigenlijk net als met eten. Soms eet je een dagje wat meer en soms eens een dagje wat minder. Als het aan het eind van de streep maar een beetje in balans is, toch?

  2. juni 12, 2017 / 11:20 am

    Ik begrijp het helemaal en heb dezelfde ervaring. Toen ik net mijn polar horloge had ik deze dag en nacht om. Ik raakte geïrriteerd als ik niet aan mijn stappen kwam en ik geen tijd had om te gaan sporten. Nu heb ik mezelf aangewend de polar alleen te dragen als ik daadwerkelijk ga sporten hardlopen of voetballen.
    De rest van de tijd draag ik mijn Samsung gear fit maar dan vooral voor de functie waarbij ik mail en apps zie binnenkomen. Of ik draag mijn prachtige horloge die “alleen” de tijd laat zien.
    Met een zittend beroep beweeg je heel weinig maar ik sport al 6 dagen per week en wandel daarnaast elke dag met ons hondje.
    Dit is meer dan genoeg!
    Calorieën track ik sowieso niet ik eet waar ik zin in heb maar altijd wel in een normale portie en dat werkt prima voor mij..

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:25 pm

      Wat goed! Ik ben ook van plan het horloge alleen maar met sporten om te doen. Geeft veel meer rust!
      Bedankt voor je reactie.

  3. Emma
    juni 12, 2017 / 4:47 pm

    Hoi! Heel goed dat je dit hebt geschreven! Ik herken het heel erg… ik heb ook een garmin en die had ik dus ook gekoppeld aan myfitnesspal… hierdoor ben ik echt te obsessief geworden in sporten en (in verhouding te weinig) eten. Sinds een paar maanden draag ik mijn horloge alleen nog met hardlopen, fietsen en wandelen en dat heeft al iets geholpen met de obsessie maar moet nog qua eten veel gebeuren. Verder vind ik een sporthorloge een top uitbinding zeker voor mensen die echt dagelijks te eeinig bewegen. Maar voor mensen die gevoelig zijn om bepaalde cijfers en strevens te halen op een dag kan het dus ook juist slecht werken…. Fijn dat je het hebt geschreven :). En sorry voor de lange reactie! Maar herken je verhaal en hoop dat andere hierdoor niet obsessief worden!

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:26 pm

      Hi Emma,

      Bedankt voor je eerlijke en open reactie. Het is inderdaad een obsessief ding. Voor mensen die extra motivatie nodig hebben, kan het heel goed werken!

      Fijne dag!

  4. R
    juni 12, 2017 / 10:48 pm

    Zoooo, echt wel herkenbaar! Ik kreeg een Apple watch “aangeboden” maar no way dat ik zo’n horloge ga dragen, ik ken mezelf. Exact dat wat je nu beschrijft! Fijn dat je zo eerlijk bent, echt top!

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:26 pm

      Haha, dankjewel! Goed om te horen.

  5. Dorien
    juni 12, 2017 / 11:20 pm

    Ik herken dit heel goed! Ik heb een Polar m400 en daarbij is het doel om elke dag 100% te halen. Ik draag dit horloge dag en nacht en er zijn enkele maanden geweest dat ik per se wou gaan sporten om toch die 100% te halen. Hierdoor raakte mijn lichaam best wel vermoeid en ik raakte gefrustreerd wanneer ik mijn doel niet bereikte. De laatste weken ben ik meer gaan aanvaarden dat je lichaam rust nodig heeft en daarom bekijk ik het meer per week. De ene dag ga ik 2 uur fietsen en heb ik 200%, de andere dag heb ik rustdag en haal ik 20%, maar uiteindelijk ligt het gemiddelde nog steeds goed boven de 100% en kan ik toch met een gerust hart die rustdag nemen! 😁

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:27 pm

      Hoi Dorien,
      Ja precies, net zoals iemand anders hier al schreef; gewoon over een langere periode bekijken.
      Fijn dat je het nu gewoon zo ziet!

  6. juni 13, 2017 / 6:53 am

    Heel herkenbaar! Op de dagen dat ik sport haal ik met gemak 10.000-20.000 stappen. Maar als ik niet sport haal ik net 5000 stappen. Ik kijk dan de hele dag naar mijn verbruikte calorieën en probeer mijn eten daar obsessief aan aan te passen. Niet oké dus. Nu ik het horloge iets langer heb probeer ik dit meer los te laten, want je kan niet elke dag knallen!

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:27 pm

      Hi Marly,

      Wat goed dat je het probeert om los te laten. Kan heel lastig zijn, maar relativeren werkt wel.
      Fijne dag!

  7. juni 13, 2017 / 7:43 am

    Super goed dat je hier een artikel over schrijft! Om mezelf te beschermen wil ik niet zo’n horloge. Van mijn ouders voor mijn afstuderen mocht iets moois uitzoeken en ik dacht aan zo’n horloge, maar ik weet ook dat ik ermee ga worstelen en alles gaat draaien om genoeg stappen en afvallen. Waardoor ik zeker niet gelukkiger ga worden. Dus ik deeenk dat ik mezelf er maar tegen moet beschermen..

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:29 pm

      Dankjewel, Irma.
      Goed dat je jezelf in bescherming neemt. Ik had nooit verwacht dat ik er zoveel last van zou hebben. Ik bescherm mezelf nu door het horloge alleen tijdens het sporten te dragen. Dan zegt het tenminste niks over mijn dagelijks leven en alleen over die ene activiteit.

      Bedankt voor je reactie!

  8. Sven
    juni 13, 2017 / 12:13 pm

    Ik had net de marathon van Amsterdam gelopen, lag nog geen 5 minuten op de bank en m’n sporthorloge gaf aan dat ik meer moest bewegen! Eh, ik heb net 40000 stappen gezet, is dat niet genoeg?
    Volgens mij is de gedachte achter die 10000 stappen per dag dat je gedurende de hele dag meer beweegt en 10000 stappen verspreid over de dag maakt. Dus niet de hele dag stilzitten/liggen en dan ’s avonds even die stappen maken met een rondje hardlopen zodat je aan de 10000 zit, maar elk kwartier of elk half uur even de benen gaat strekken.
    Mij lukt het zelden om op 1 dag aan 10000 stappen te komen zonder dat ik een rondje hardloop, en als ik dan de hele dag zit helpt het wel dat m’n horloge aangeeft dat ik moet bewegen. Maar zo net na het sporten is inderdaad wel irritant.

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:30 pm

      Hoi Sven,
      Dat meen je! Wauw, haha. Sick.
      Ik denk ook dat dat het idee erachter is, hoor, maar het kan behoorlijk irritant zijn.
      Dankjewel voor je reactie!

  9. M
    juni 13, 2017 / 2:06 pm

    Hoi Japke! Dit herken ik heel erg en ik ben ook blij dat je hier aandacht aan besteed. Zelf heb ik nu ruim een jaar een activity tracker, maar daar zit de optie/aansporing gelukkig niet op. In het begin wilde ik heel graag mijn 10.000 stappen per dag halen, maar tegenwoordig denk ik daar (gelukkig) heel anders over. Mooi als het lukt, maar als het niet lukt is het geen ramp. Het moet inderdaad geen obsessie worden. Sinds een tijdje heb ik een geavanceerder sporthorloge te leen. Na een dag heb ik deze functie uitgezet, precies om dezelfde reden als jij. Het is misschien mooi voor mensen die veel zitten, maar het lijkt me voor niet nodig als je al (bijna) op je 10.000 stappen per dag zit. Ik denk dat fabrikanten daar ook wel iets aan moeten doen, voordat zo’n horloge teveel een obsessie wordt.

    • Japke Janneke
      juni 13, 2017 / 2:30 pm

      Hoi!
      Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens.

  10. Marjon
    juni 15, 2017 / 7:27 am

    Wat een open en vooral herkenbaar artikel! Ook om te lezen dat er meer mensen zijn die hier door getriggerd worden.

    Sinds begin dit jaar heb ik een horloge van Garmin. Ik wilde vooral wel eens weten hoeveel ik nu bewoog op mijn werk (leraar bewegingsonderwijs ) en dat afstemmen op mijn voeding. Het gevoel is namelijk een beetje weg wanneer ik echt honger heb, maar ook of ik voldoende heb gehad.
    De eerste weken natuurlijk 24/7 om. Interessant en leuk om te zien, en dat ding moest ook aan mij ‘wennen’. Heel snel heb ik ook de bewegingsmelder uitgezet. Volgens mij trilt hij gewoon elk uur, kijkt hij niet naar wat je al behaald hebt en dat zou wat mij betreft een verbeterpunt zijn.
    Stappen blijven ook wel triggeren. Gelukkig kan ik het wel loslaten op inactieve dagen, maar als ik er bijna ben.. wil ik het graag wel op 100% hebben haha. Ik heb het doel nu gewoon lager gezet en kijk meer achteraf als kennisgeving dan als doel dat ik wil behalen.

  11. juni 30, 2017 / 12:30 pm

    Interessant stukje! Ik draag al bijna 3 jaar de PolarM400. Ik vind het een heel fijn horloge maar kan me goed inbeelden dat het voor sommige ook behoorlijk irritant is. Mijn horloge geeft aan ‘bewegen’ als ik langer dan een uur stil zit. Doordeweeks werk ik op kantoor en gaat soms het horloge af, in het begin schrok ik hier wel van maar het zette me ook aan het denken want op kantoor beweeg je gewoon echt te weinig! Na een dag werken kwam ik thuis met 2500 stappen. Boodschapje doen, koken en op de bank ploffen… en tja dan ga je dus naar bed met 3000 stappen? In het begin wist ik echt niet dat ik dus zo weinig bewoog op de dagen dat ik niet sportte. Hierdoor ging ik savond’s een extra blokje om of tijdens de lunch.
    Het heeft me wel wakker geschud maar het is niet zo dat ik nu op dagen dat ik moe ben / geen zin heb extra me best ga doen. Luisteren naar je lichaam blijft het beste..

  12. Wilbert Dekkers
    juli 30, 2017 / 8:40 pm

    Hoi hoe herkenbaar jouw blog. Ik heb hiervoor ook jouw blog over controlefreak gelezen . Deze was ook al zo herkenbaar . Ik draag een Garmin Vivoactive HR. Ik heb best wel een periode gehad als ik mijn doel niet had behaald om nog maar even de wandelschoenen aan te trekken om toch maar mijn doel te behalen. Ik zat op een gegeven moment op een reeks van 25 dagen mijn doel behaald. Dat ik de 26e mijn doel niet behaalde had even invloed op mijn humeur. Toen dacht ik hoe erg kan je zijn.
    Sindsdien probeer ik me minder te laten leiden door mijn Garmin. Een dag mijn doel niet behaald is toch een goede dag 😜. Dit
    Lukt de ene dag beter als de andere dag.
    Zoals je zegt een activity tracker kan je positief beïnvloeden , maar je kan er zeker in doorslaan. Ik denk dat ik inmiddels mijn balans heb gevonden.

    Sportieve groeten van

    Wilbert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *