Mijn eerste yoga ervaring

Een paar maanden geleden bedacht ik dat het misschien wel leuk was om kennis te maken met yoga. Ooit heb ik een keer meegedaan met een yogales. Wat ik toen zo vervelend vond, was dat de helft van de groep al jaren aan yoga deed. Alle oefeningen gingen snel en ik vond het lastig om te volgen. Ik wilde het eens goed leren als beginner. Ik besloot me in te schrijven voor een beginnerscursus in Groningen. In dit artikel deel ik mijn eerste ervaringen met jullie. 

Waarom yoga?

Yoga is in de afgelopen jaren ontzettend gestegen in populariteit. Zeker voor mij als hardloper leek het me interessant. Door het hardlopen ben ik behoorlijk stijf geworden en merk ik dat het steeds minder gemakkelijk is om mijn lichaam flexibel te houden. Yoga zorgt voor een verbetering van flexibiliteit én het versterkt spieren, lichaamshouding en botten. Eigenlijk allemaal elementen waar je als hardloper heel veel baat bij kunt hebben. Het maakt je tevens bewust van ademhaling tijdens beweging en het zorgt uiteindelijk ook een beetje voor een ontspanningsmoment. Voornamelijk dit laatste leek me ook erg prettig.

De eerste lessen

Begin september startte de beginnerscursus waarvoor ik me had ingeschreven. Een beetje spannend vond ik het eigenlijk wel. Op Instagram deed ik nog een wanhopige oproep: ‘Wat doe je aan tijdens de yoga?’ en ‘Wat neem ik mee?’. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat gewoon goed en gemakkelijke sportkleding perfect is voor yoga. Het liefst draag ik nu een lange tight en een sporthemdje. Verder hoef je dus eigenlijk weinig mee te nemen. Meestal zorg ik voor een lekker vest en een flesje water. Alle attributen zijn bij de yogaschool aanwezig: matjes, blokken en kussens.

De eerste les was best even wennen. Je bent niet heel ”actief”’ bezig tijdens yoga, maar sommige oefeningen kunnen wel intensief zijn. Soms voel je spieren branden of rekt het één en ander flink op. Waar ik erg aan moest wennen,is dat je niet alles in een eindstand hoeft te doen. Ik heb altijd de neiging om alles heel extreem uit te voeren, maar juist bij yoga is dat niet nodig. Ook het bewust zijn van ademhaling en bewegen op ademhaling was voor mij nieuw. Ik vind dat nog heel lastig. Bewegingen maken tijdens een uitademing vergt wat oefening en timing. Na vier lessen merk ik dat dit al een stuk beter gaat.

Tot nu toe heb ik na de yoga nog weinig spierpijn gehad. Meerdere mensen uit ons groepje hadden dit al wel ervaren. Zelf merk ik vooral veel hoofdpijn in de ochtend na de yogales. Ik weet niet of dit toeval is of niet. Het kan veroorzaakt worden door spanningen in mijn armen en nek. Of zou het te maken hebben met een soort detox effect?

Verschillende vormen

Afgelopen week was onze yoga docente ziek. De les werd gegeven door een invaldocente. Ik merkte meteen dat er ontzettend veel verschil zit tussen yogadocenten, maar blijkbaar ook tussen verschillende yogalessen. De les was een stuk intensiever. De oefeningen volgden elkaar sneller op en er was dus minder pauze tussendoor. Ook lag de focus ineens veel meer op buik- en rompspieren en minder op flexibiliteit. Het is dus nog even uitvogelen welke vorm van yoga mij het beste past.

Ik merk al wel dat ik het laatste kwartiertje ontspanning heel prettig vind. Je hebt dan even de tijd en rust om alle spanning van de dag los te laten en te oefenen met mindfulness. Omdat ik hier zelf thuis geen tijd voor maak, is het tijdens zo’n yogales toch gemakkelijker.

Voor herhaling vatbaar?

Morgen is mijn laatste les van de beginnerscursus. De vraag is natuurlijk: ga ik hiermee door? Ik denk het wel. Ik ervaar yoga tot nu toe als een prettige manier van het versterken van spieren, botten, flexibiliteit en ontspanning. Naast alle intensieve trainingen die ik wekelijks doe, is yoga een ontspannen manier om met het lichaam bezig te zijn. Het is voor mij ook echt een me-time moment. Welke vorm van yoga nu het beste bij mij past, zal nog een zoektocht worden. Binnen mijn yogaschool worden er veel verschillende vormen aangeboden en heb ik dus nog heel wat te proberen!

Heb jij weleens aan yoga gedaan? Wat zijn jouw ervaringen?

PS: zoals je wellicht via Instagram hebt gelezen, lig ik momenteel in het ziekenhuis. Ik ben behoorlijk geschrokken, maar het gaat al veel beter met me. Als het goed is, mag ik maandagmiddag weer naar huis. Later zal ik een update geven over hoe het met me gaat, wat er precies is gebeurd en wat dit voor invloed zal hebben op mijn trainingen voor New York. Voor nu wil ik zeggen: heel erg bedankt voor alle hartverwarmende berichtjes. Jullie zijn de beste!

 

Volg:

3 Reacties

  1. Ingrid
    oktober 2, 2017 / 8:51 am

    Sterkte en knap maar snel op!

  2. Stephanie
    oktober 2, 2017 / 12:10 pm

    Das idd even schrikken. Heel veel beterschap. Hopelijk mag je vanmiddag lekker naar huis!

  3. sanne
    oktober 3, 2017 / 10:03 pm

    Hoi Japke,

    Ik zag op instagram ergens verschijnen dat je graag een Q en A wilt doen. Ik heb al meerdere keren 10km gelopen en zou graag willen gaan trainen voor de halve marathon. Hoe moet ik me hierop voorbereiden en hoe vaak in de week moet ik dan trainen. Houd jij je aan een trainingsschema?

    Beterschap nog en succes met de voorbereiding voor New York.

    x

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *