9 x tips om goede voornemens vol te houden

Bijna iedereen heeft het erover: goede voornemens. Het is mij in ieder geval al een aantal keren gevraagd. Wat zijn je goede voornemens? Wil je gezonder eten? Minder werken? Meer tijd besteden aan familie? Je hebt er vast zelf ook over nagedacht. Het bedenken van goede voornemens is vaak niet zo moeilijk. De uitvoering ervan is iets lastiger. Hoe kun je die goede voornemens volhouden? In dit artikel geef ik een aantal tips.

1. Woordkeuze

Wat mij betreft begint het allemaal al met het woord voornemen. Een voornemen betekent namelijk wel dat je iets wilt gaan doen. Als je jezelf iets voorneemt, wil dat nog niet zeggen dat je er ook een plan voor hebt of een resultaat wil behalen. Het zegt nog niet per se dat je het aan gaat pakken. Zelf kies ik liever om doelen te stellen dan om goede voornemens op te stellen. Als je het woord doel gebruikt, klinkt dat al veel krachtiger. Voor een doel kun je een plan maken en een gericht tijdspad. Het is vaak veel concreter dan een voornemen.

2. Schrijf het op

Goede voornemens of doelen bedenken is niet zo moeilijk. De afgelopen maanden kon ik allemaal dingen bedenken in mijn hoofd. Ik wilde bijvoorbeeld minder werken en meer tijd besteden aan mijn blog. Hoe langer het in mijn hoofd bleef hangen, hoe minder ik er uiteindelijk mee aan de slag ging. Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat het echt helpt om doelen of voornemens op te schrijven. Wanneer je het zwart op wit hebt staan, is het ineens krachtig en echt.

3. Maak het zichtbaar

Nadat je het ergens zwart op wit hebt gezet, is het handig om het zichtbaar te maken. Zorg ervoor dat je er regelmatig aan herinnerd wordt. Het helpt om gemotiveerd te blijven en je niet af te laten leiden. Schrijf het in je agenda, plak het op je koelkast of hang een briefje op jouw spiegel.

4. Praat erover

Alles wat je aandacht geeft groeit. Hoe meer je jouw voornemens en doelen gaat uitspreken, hoe concreter het wordt. Wanneer je het voornemen hebt om gezonder te gaan eten, is het misschien best fijn als jouw omgeving hier vanaf weet. Hierdoor zullen ze beter begrijpen waarom je bepaalde keuzes maakt. Ze kunnen meeleven, maar je ook weer herinneren aan je voornemens. Misschien breng je zelfs mensen op goede ideeën en krijg je medestanders.

5. Maak het meetbaar

Zorg ervoor dat jouw goede voornemens meetbaar zijn. Wil je gezonder eten? Hoe ziet dat er dan uit? Wat is volgens jou gezond eten? Wil je dan meer groente eten? En hoeveel is dan precies meer? Probeer zo concreet mogelijk te zijn. Het is namelijk wel fijn om te weten wanneer je ook daadwerkelijk jouw goede voornemens hebt volgehouden.

6. Maak het haalbaar

Grote doelen of goede voornemens kunnen mooi zijn en lijken, maar blijf wel realistisch. Je kunt grote doelen ook opsplitsen in kleinere doelen. Door stapsgewijs aan je kleine doelen te werken, kunnen de grote doelen uiteindelijk realiteit worden. Probeer ze daarentegen ook niet te klein te houden. Je mag best buiten je comfort zone gaan denken. Wees niet te bescheiden! Kies hierin dus een goede middenweg.

7. Bedenk een beloning

Het kan helpen om voor jezelf een beloning te bedenken. Natuurlijk is een doel behalen al een beloning op zich, maar vier ook je successen. Door stil te staan bij wat je bereikt, blijf je gemotiveerd om te werken aan doelen en dromen. Het geeft zelfvertrouwen en vergroot je eigenwaarde.

8. Accepteer een terugval

Een terugval of minder productieve periode hoort erbij. Wanneer je goede voornemens hebt en doelen stelt, zul je niet altijd in één rechte lijn bij je einddoel komen. Accepteer een minder goede dag. Dat hoort erbij!

9. Geniet van het proces

Geniet van de weg naar het doel toe. Wanneer je jouw goede voornemens vol kunt houden is dat geweldig, maar ook de weg die je aflegt mag leuk zijn. Geniet dus van de reis en niet alleen van de eindbestemming.

Heb jij goede voornemens of doelen gesteld? Hoe zorg je ervoor dat je het kunt volhouden?

De foto is gemaakt door Anouk Mos.

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *